Det är idag två privata aktörer – Nobina i Örebro och Keolis i Odensbacken – som för närvarande kör bussarna. Men från och med nästa höst tar det mellan Västmanland och Region Örebro län samägda kollektivtrafikbolaget Svealandstrafiken AB över ansvaret.
Slipper söka nytt jobb
I och med detta har bolaget nu förhandlat fram ett avtal med fackförbundet Kommunal som rör bussförare, verkstads- och servicehallspersonal med kollektivavtal, vilket i praktiken innebär cirka 340 personer. På måndag inleds medarbetarsamtal om nyordningen.
– Därmed kan de känna sig trygga med att de får fortsätta till september-oktober nästa år och veta att de får fortsätta. Så man slipper söka sig om efter nytt jobb, säger Clas Hellsing, ombudsman för Kommunal i Västra Svealand.
Eftersträva heltidsanställningar
Alla anställda inom Kommunals avtalsområde kommer att erbjudas anställning hos Svealandstrafiken AB. Det innebär även att andra anställda som finns inom området som förbundet organiserar berörs.
– Vi har även kommit överens om att företaget skall eftersträva att erbjuda alla en heltidsanställning på 100%.
Förändringen ses inte som en verksamhetsövergång i lagens mening och det är än så länge bara Kommunals anslutna medlemmar som omfattas.
– På tjänstemannasidan finns inget avtal och den personalen kommer som det ser ut nu att behöva söka sina jobb på nytt, säger Hellsing.
Tryggare anställning
Han ser positivt på att avtalet för de egna medlemmarna nu är i hamn och hoppas den nya ordningen ska ge dem tryggare anställningar.
– Ett av argumenten när politiken påbörjade arbetet med kommunalisera bussverksamheten i Örebro var ju att man var trött på det här med anbud och åtta-tioåriga visstidsanställningar. Det var ett av argumenten att man ville trygga anställningarna för de som kör i Länstrafikens regi, säger Clas Hellsing.