Foto: Erik Lundell / Länstrafiken

Avtal tryggar övergång för busspersonal inom kollektivtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Under hösten 2019 kommer Svealandstrafiken överta ansvaret för kollektivtrafiken i Örebro och Odensbacken. Nu har ett avtal slutits mellan arbetsgivaren och fackförbundet Kommunal som rör cirka 340 medarbetare.

– Vi tryggar anställningarna för de som idag kör i den här trafiken i Örebro och Odensbacken, säger Clas Hellsing, ombudsman för Kommunal i Västra Svealand.

Det är idag två privata aktörer – Nobina i Örebro och Keolis i Odensbacken – som för närvarande kör bussarna. Men från och med nästa höst tar det mellan Västmanland och Region Örebro län samägda kollektivtrafikbolaget Svealandstrafiken AB över ansvaret.

Slipper söka nytt jobb

I och med detta har bolaget nu förhandlat fram ett avtal med fackförbundet Kommunal som rör bussförare, verkstads- och servicehallspersonal med kollektivavtal, vilket i praktiken innebär cirka 340 personer.  På måndag inleds medarbetarsamtal om nyordningen.

– Därmed kan de känna sig trygga med att de får fortsätta till september-oktober nästa år och veta att de får fortsätta. Så man slipper söka sig om efter nytt jobb, säger Clas Hellsing, ombudsman för Kommunal i Västra Svealand.

Clas Hellsing, ombudsman för Kommunal Foto: Privat

Eftersträva heltidsanställningar

Alla anställda inom Kommunals avtalsområde kommer att erbjudas anställning hos Svealandstrafiken AB. Det innebär även att andra anställda som finns inom området som förbundet organiserar berörs.

– Vi har även kommit överens om att företaget skall eftersträva att erbjuda alla en heltidsanställning på 100%.

Förändringen ses inte som en verksamhetsövergång i lagens mening och det är än så länge bara Kommunals anslutna medlemmar som omfattas.

– På tjänstemannasidan finns inget avtal och den personalen kommer som det ser ut nu att behöva söka sina jobb på nytt, säger Hellsing.

Tryggare anställning

Han ser positivt på att avtalet för de egna medlemmarna nu är i hamn och hoppas den nya ordningen ska ge dem tryggare anställningar.

– Ett av argumenten när politiken påbörjade arbetet med kommunalisera bussverksamheten i Örebro var ju att man var trött på det här med anbud och åtta-tioåriga visstidsanställningar. Det var ett av argumenten att man ville trygga anställningarna för de som kör i Länstrafikens regi, säger Clas Hellsing.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.