Det handlar om måltidsersättning i form av barer, i olika smaker som choklad, jordnötter och toffé, och märken, som Allévo, Nutrilett och Naturdiet. De säljs i bantningssammanhang, men ser ut som godis – och är inte heller är något annat – om man ska tro upprörda kostexperter.
– Det är väldigt cyniskt att utnyttja desperata, överviktiga och få dem att tro att de ska gå ned i vikt genom att ersätta sina måltider med chokladkakor, säger Andreas Eenfeldt, läkare i Karlstad, till Sveriges Televisions Tvärsnytt.
– Om man tar två tredjedelar av en vanlig Snickers, så är det lika många kalorier som i en sådan här bar, och det är dessutom betydligt billigare, säger Sussan Öster, hälsoplanerare, Landstinget Västmanland.
En bar kostar som regel runt tjugo kronor i butik och Sussan Öster tror inte att kunderna är medvetna om att produkterna innehåller mycket socker.
– Barerna innehåller alltså 25 procent socker, säger Sussan Öster.
SVT Tvärsnytt har sökt flera aktörer i branschen, bland andra Friggs som inte hade tid för en intervju och Itrim, som inte tycker sig ha något att vinna på att ställa upp.
Nutriletts marknadschef berättar att barerna har blivit oerhört populära de senaste åren och nu står för en tredjedel av märkets totala försäljning. Det senaste året sålde Nutriletts barer för 58 miljoner kronor.
Varför har ni inte sockerfria barer?
– Därför att vi behöver ha ett visst antal kalorier i barerna och till syvende och sist handlar viktnedgång om att man ska få i sig färre kalorier än man förbrukar och då är sockernivån inte lika viktig, säger Ingrid Hjelm, marknadschef för Nutrilett.
Produkterna är reglerade av Livsmedelsverket och måste innehålla en viss mängd fibrer, vitaminer och mineraler.
– Den absolut största skillnaden är att en sådan här produkt motsvarar en hel måltid medan en Snickers inte ger de näringsämnen man behöver, säger Ingrid Hjelm.
Läkaren Andreas Eenfeldt tycker att viktminskningsföretagen, som propagerar för nyttigare vanor och en mer hälsosam livsstil, är väldigt oärliga.
– Om man vill gå ned i vikt bör man undvika de här bluffprodukterna som pesten, säger Andreas Eenfeldt.