Tim Salama har arbetat som budbilschaufför i över tio år. Foto: Philip Naskret/SVT

Yrkeschaufförer kritiska till vägunderhållet i Örebro

Uppdaterad
Publicerad

Vägskicket i och runt tätorten Örebro är bristande. Det menar flera budfirmor som SVT Nyheter Örebro varit i kontakt med.

– Det är inte bra och inte som i andra städer. Det är stora hål, små hål och väldigt spårigt, säger Tim Salama, budbilschaufför.

Vissa budfirmor SVT kontaktat hävdar att bilar fått skador på exempelvis framaxlar av potthål. Även Tim Salama uppger att han har kollegor som fått skador på bilarna på grund av bristande vägskick.

– Det kan vara att någon bromsar in eller väjer för att det finns potthål och så åker det in en bil bakifrån, säger han.

Men ansvariga som SVT pratar med på Örebro kommun delar inte riktigt bilden att underhållet är eftersatt.  

– På det stora hela fungerar det bra, men det finns enstaka områden som inte ser snygga ut, säger Anders Olsson (C), ordförande i tekniska nämnden.

Anders Olsson (C), ordförande tekniska nämnden Örebro kommun. Foto: Philip Naskret/SVT

Han hänvisar till en rapport från Sveriges kommuner och regioner där kommuninvånare svarat på hur nöjda de är med vägunderhållet.

– Vi ligger inte i något extremt dåligt spann, säger Anders Olsson.

Planerar grävarbeten

Enligt honom är anledningen till att vägskicket är sämre på visa ställen bland annat att kommunen planerar grävarbeten och därför avvaktat med att lägga ny asfalt, som exempelvis på Hertig Karls allé. 

En annan anledning, enligt Anders Olsson, är konflikten Örebro kommun har med NCC, där kommunen ifrågasatt kvalitén på asfalten som företaget lagt och därför vägrat betala fakturorna.

Fogdegatan på väster i Örebro. Foto: Philip Naskret/SVT

”Politiska prioriteringar”

NCC menar att Örebro kommun gjort sig skyldiga till grovt kontraktsbrott och har stämt kommunen på 80 miljoner kronor. Parterna kommer snart att mötas i domstol.

– När det gäller dåliga lagningar som hänger ihop med NCC-konflikten så får vi se vad den leder till. Det kan ju bli så att NCC kan tvingas att bättra på det, säger Anders Olsson.

Tekniska nämnden redovisade nyligen ett underskott på 38,2 miljoner kronor som bland annat beror på att kostnaderna för förra årets vinterväghållning var högre än beräknat.

– Om vi ska höja standarden på vägarna kommer det behövas mer pengar, men det är politiska prioriteringar. Med tanke på underskottet är det inte en aktuell brinnande fråga, säger Olsson.   

Fakta: Jämförelse budget för asfaltsunderhåll

Örebro kommun budgeterade 20 miljoner kronor i senaste investeringsbudgeten för asfaltsunderhåll (år 2019) och en driftbudget på 1,95 miljoner kronor för akuta lagningar av exempelvis potthål.

Åren innan låg Örebros investeringsbudget på 25 miljoner.

Västerås kommun budgeterade 30,7 miljoner kronor i senaste investeringsbudgeten (år 2020) och en driftbudget på 1,7 miljoner kronor.

Åren innan låg Västerås investeringsbudget på mellan 30 och 40 miljoner kronor.

Investeringsbudgeten omfattar både vägar och gång- och cykelvägar.

Enligt statistik från Kommun- och landstingsdatabasen (Kolada) har dock Västerås kommun mer kommunal väg jämfört med Örebro.

Ändå visar SVT Nyheter Örebros uträkning att Örebro kommun lägger ca 27,7 kronor per meter väg medan Västerås lägger ca 33,6 kr.

Beräkningen är gjord på senaste inrapporterade statistiken över meter bil- och cykelväg per invånare från respektive kommun (år 2018), befolkningsstatistik (2018) och respektive kommuns senaste investeringsbudget.

Sveriges kommuner och regioner rekommenderar ett annat jämförelsemått, nämligen andelen kvadratmeter av den totala vägytan som fått ny beläggning (i procent).

Varken Örebro eller Västerås har dock rapporterat in den siffran de senaste åren.

Källa: Örebro kommun, Västerås kommun, Kolada.   

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.