Nationalföreningen för Trafiksäkerhetens Främjande, NTF, gillar inte idén på yngre bussförare.
De säger att yngre människor bakom ratten innebär fler trafikolyckor.
Enligt studier som gjorts på förare mellan 18 och 25 år visar det sig att det är de yngre i gruppen som är mest involverade i trafikolyckor. De är också de som tar flest risker i trafiken. Men trots det vill branschorganisationen Bussbranschen sänka åldersgränsen för att ta busskörkort från 21 till 18 år.
Med en speciell gymnasieutbildning ska tonåringar göras redo att sitta bakom bussratten.
– Med en längre utbildning så får föraren den kunskap och träning som idag inte finns i dagens utbildningssystem, säger Anna Grönlund, förbundsdirektör Bussbranschen.
– Om man ska köra en buss med 50 passagerare så har man ett jätteansvar. Då fodras det en jätteerfarenhet också. Det är ingenting som man bara kan utbilda, säger Roger Andersson, NTF Örebro.
Bussbranschen har nu i veckan haft möte med utbildningsdepartementet för att diskutera en bussförarutbildning på gymnasiet. Och i höst ska näringsdepartementet utforma ett förslag till riksdagen om en sänkning av körkortsåldern. Blir det då ett ja på den punkten kan en gymnasieutbildning för bussförare starta om fyra år.