Starta klippet för att höra berörda boende i Hjortkvarn om bussen som slutar gå samt Länstrafikens svar.
– Jag tycker de kunde tänka lite mer på oss på landsbygden säger Desirée Strömberg boende i Hjortkvarn.
Länstrafiken måste spara
Som vi rapporterat tidigare ska Länstrafiken spara omkring 70 miljoner kronor till 2025 och de linjer som nu läggs ner är de med mest skolungdomar eller minst antal resenärer.
– Man kan inte spara sådana stora belopp som vi står inför utan att göra försämringar för vissa resenärer. Men det är jättetråkigt att det ska behöva bli så för de människor som trots allt använt kollektivtrafiken, säger Fredrik Eliasson, kollektivtrafikchef vid Länstrafiken i Örebro.
Har nedskärningen på kollektivtrafiken i länet med satsningen på BRT i Örebro att göra?
– Nej det har det inte. Vi plockar inga pengar från landsbygden till BRT-satsningen i Örebro.
”Det gäller att bunkra”
Men även om det är få som drabbas är slaget hårt för dem det berör. Börje Larsson, Anette Blomgren och Desirée Strömberg åker regelbundet med bussen och saknar tillgång till bil. De är oroliga för hur de ska klara jul och nyår, för något alternativ till den nedlagda bussen finns inte förrän i mitten av januari – då anrops-/närtrafik börjar.
– Det gäller att bunkra. Jag tycker att Länstrafikens information är jättedålig. Hur kan de bara lämna oss utan alternativ, undrar Anette Blomgren.
– Jag känner att jag måste söka ett annat boende, säger Börje Larsson.
Det är så illa att du känner att du inte kan bo kvar?
– Ja. Hur ska jag komma till läkare, hur ska jag kunna handla? Jag har husdjur och de måste också ha mat.