SJ:s lokverkstäder som redan fanns i början av 1900-talet i Stockholm, Malmö och Göteborg ansågs vara känsliga ur militär synpunkt. Det var anledningen till att en ny plats längre in i landet skapades som skulle tillgodose hela stadsbanenätets gemensamma behov.
I en unik film från ASEA 1926 som numer finns i SVT:s arkiv finns bilder som togs i samband med att västra stambanan elektrifierades. I artikeln finns en bit av filmen som visar hur loken byggdes om inne i SJ:s stora centralverkstad i Örebro.
Fler bilder: Centralverkstäderna på Örebro stads bildarkiv
I Nordisk familjebok finns information om att CV i Örebro byggdes ”efter modernaste principer” och att det fanns allt från plåtslagarverkstad till kopparslagarverkstad och smedja. Sammanlagt fanns det plats för 60 lokomotiv.
”Alla” kallar det CV
1991 kom beskedet om stora neddragningar på CV och 300 tjänster försvann.
2001 blev CV istället Euromaint när SJ bolagiserades. Bolaget bedriver fortfarande viss verksamhet i Örebro.
När verksamheten gjordes om 1918 till en av SJ:s huvudverkstad så hängde namnet kvar.
CV-området säger även många idag som inte alls vet var namnet kommer ifrån.