I dag går det bara bussar mellan kommunerna Örebro och Nora. Men nu har Trafikverket alltså gjort en utredning av Hovstaområdet, vilket förnyat hoppet om ett pendeltågsspår mellan städerna.
– Det krävs alltid att de gör en egen analys innan vi kan börja driva saker för genomförande. Och i Hovsta krävs det insatser. Vi behöver minst ett spår till där för att detta ska bli riktigt bra, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden i Region Örebro län.
”En liten investering”
För Hovsta är en flaskhals i tågtrafiken, ett problem som måste åtgärdas för att länspendeln ska bli av. I Trafikverkets utredningen framkom att banvallen på stråket fram till Nora håller god standard. De invensteringar som behöver göras är ny räls, slippers och elektrifiering av banan. Allt till en uppskattad prislapp på 300 miljoner kronor.
– När det gäller tåginvesteringar så är allt under en miljard en liten investering. Tåg kostar väldigt mycket att anlägga, men sen håller det också väldigt länge, säger Mats Gunnarsson.
Hur länspendelen ska finansieras är oklart, och är inte den enda svårigheten med projektet. Att hitta ett sätt att förvalta banan och att komma överens om ägarförhållanderna är några av utmaningarna som diskuteras mellan kommunerna och Region Örebro.
Väldigt som pendlar
Solveig Oscarsson (S) är kommunstyrelsens ordförande i Nora. Hon är positiv till en pendel mellan kommunerna.
– Det känns jättebra, vi har väntat väldigt på det här. Vi är ju väldigt många som pendlar. Örebro är ju det stora arbetsmarknadsområdet. Sen har vi ju många gymnasieungdomar som pendlar, säger Solveig Oscarsson.
En av dem är Linnea Nordlund, som bor i Nora men valt att studera på ett gymnasium i Örebro. I dagsläget pendlar hon med buss, vilket hon tycker är både trångt och tidskrävande. Något hon hoppas ska få ett slut om och när pendeln införlivas.
– Det skulle gå snabbare, och det är skönare och inte lika trångt, säger Linnea.
Men när pendeln kan komma att bli verklighet går inte att säga med säkerhet.
– Dels är vi beroende av trafikverket även om vi skulle finansiera allt själva. Men om vi kan få till politiska beslut så finns det iallafall möjligheter att komma igång med åtgärder 2017 eller 2018, säger Mats Gunnarsson.