När Jan Engman ringde 114 14 hamnade han på något av polisens kontaktcenter i landet som gemensamt betar av telefonkön.
Läs mer: Jan försökte anmäla brott i över två dygn
Leif Svensson är chef för det nyöppnade kontaktcentret i Karlstad, enligt honom är det stundtals är långa telefonköer eftersom många av operatörerna som vidareutbildas just nu.
Systemet ska förändras
Från och med i höst ska det bli regionala köer och då ska de som svarar i telefon inte bara ta emot tips och anmälningar utan även hjälpa till med initiala förhör.
– De här peakarna när man får väldigt höga könummer är någonting jag tror att vi kommer att få leva med under hösten, förhoppningsvis blir det bättre när vi går över i regionala köer i november, säger Leif Svensson.
Hur ser du på risken att folk struntar i att anmäla när det blir svårt att komma i kontakt med polisen?
– Ja, det är tyvärr så och tyvärr så att många kanske väljer att ringa på 112 och det är inte heller bra, säger Leif Svensson.