Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT

De får drygt 260.000 kronor i stöd – för att bygga järnvägsmodell

Uppdaterad
Publicerad

På julskyltningen kommer den nya järnvägsmodellen att visas upp för allmänheten i Laxå.

Nu beslutar Jordbruksverket att projektet kommer att få ett bidrag på mer än 260.000 kronor.

– Vi märker att det är många som inte vet så mycket om historien som finns, säger modellbyggaren Stig Karlsson.

Nu finns det fyra spår på järnvägen i Laxå, men när det var som mest fanns det 13 stycken, det berättar Stig Karlsson på Laxå Modelljärnvägsförening. Men nu ska Laxås järnvägshistoria får ett nytt liv.

– Vi vill visa en del av historien. Vi märker att det är många som inte vet så mycket om historien som finns. Jag tror inte att det är många som går i skolan idag som vet vad som finns på järnvägen överhuvudtaget.

Tusentals kronor i stöd

Jordbruksverket har beslutat om att bevilja projektet 263.419 kronor i stöd, varav hälften av summan kommer från EU.

– Vi har sökt och försökt på alla möjliga sätt hur vi skulle kunna finansiera det här hela för att rodda det här i land, säger Stig Karlsson.

– Det kostar en massa pengar att bygga det här. De här pengarna kommer inte ens att räcka till hälften, men till en start. Vi räknar med tusentals timmar av eget arbete.

Tycker du inte att det är mycket pengar?

– Nej, det beror på vad man jämför med. Modellen i Hallsberg kostade flera miljoner och i Hamburg, där världens största modelljärnväg finns, har de flera hundra anställda och omsätter miljarder. Vi är inte vinstdrivande.

Bygget klart till jul

På julskyltningen i vinter räknas järnvägsmodellen vara färdig för visning.

– Tanken är också att skolklasser ska komma hit och se vad Laxå har varit en gång i tiden. När jag och de flesta som här med här, gick i skolan fick vi lära oss att Laxå var en järnvägsknut. Idag nämns knappt Laxå i historieböckerna.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.