Detta gör samhällsbyggnadsförvaltningen i Karlskoga för att bli en cykelvänlig arbetsplats. Foto: Malin Gotlin/SVT

Kommunen som vill att det ska vara lätt att välja cykeln

Uppdaterad
Publicerad

16 arbetsplatser runt om i länet har i flera månader kämpat för att bli en riktig cykelvänlig arbetsplats. Hur väl de lyckats avgörs idag.

En av de tävlande är Samhällsbyggnadsförvaltningen i Karlskoga. Här har man jobbat för att det ska vara enklare att norpa cykelnyckeln än bilnyckeln när man ska på ett möte eller liknande i kommunen.

– Det handlar om miljö, hälsa och ekonomi när man byter från bil till cykel. Och vi vet att vi har stor potential i och med att vi gör väldigt många korta resor som enkelt kan göras med cykel, säger Eleonore Åkerlund, chef på samhällsbyggnadsförvaltningen.

Eleonore Åkerlund, chef på samhällsbyggnadsförvaltningen i Karlskoga kommun. Foto: Malin Gotlin/SVT

Jobbar långsiktigt

De flesta resorna som görs från arbetsplatsen är under fem kilometer. Några mål om hur många resor som ska vara med cykel har man inte satt upp, istället jobbar med att långsamt förändra beteenden.

– Först gäller det att få medarbetarna att reflektera över sin egen situation, tycker jag. Jag märker att man pratar mer positivt nu och kanske att man ursäktar sig lite mer när man tar bilen, säger Eleonore Åkerlund.

Mycket jobb bakom

Therese Sundin är miljöstrateg i kommunen och hon har haft en hel del att göra sedan i våras, för sex av de 16 arbetsplatserna i tävlingen hör nämligen till Karlskoga kommun.

Bland annat har man sett över cykelparkeringarna, gjort större parkeringsplatser för cykelkärror, förbättrat möjligheten att låsa cykeln på ett bra sätt och sett till att allt som har med tjänstecyklarna att göra ska vara enkelt.

– Det är ju en vana. Man vet alltid var bilnyckeln och parkeringen finns, men nu har folk börjat prova tjänstecyklarna och sakta men säkert ser vi en ökning, säger Therese Sundin.

Känner sig hoppfull

Det kommer inte att koras en vinnare i tävlingen. Men det finns kriterier för hur väl man lyckats, ju fler uppfyllda kriterier desto cykelvänligare arbetsplats. Och Therese Sundin är hoppfull inför avgörandet i eftermiddag.

– Jag vet att våra arbetsplatser jobbat jättebra och jag har höga förhoppningar, men sedan vet jag ju inte vad de andra kommunerna har att erbjuda.

I klippet ovan kan du se hur man gett cyklar och tillbehör en central plats i Karlskoga kommun.

Tävlande i cykelvänlig arbetsplats

  • Tolkcentralen Region Örebro län, Örebro kommun
  • Stiftelsen Activa
  • Kommunstyrelsens ledningskontor, Karlskoga kommun
  • Samhällsbyggnadsförvaltningen arbetsplats 1 och 2, Karlskoga kommun
  • Folkhälsoförvaltningen, Karlskoga kommun
  • Skolförvaltningen, Karlskoga kommun
  • It-enheten, Karlskoga kommun
  • WSP Örebro
  • Förskolan Kompassen, Hallsbergs kommun
  • Örebro universitet, Örebro kommun
  • Kommunhuset, Hallsbergs kommun
  • Knowit Örebro AB
  • Eyrabadet, Örebro kommun
  • Statistiska Centralbyrån, Örebro kommun
  • Regional utveckling, Region Örebro län
  • Tolk- och översättarservice, Region Örebro län

Källa: Region Örebro län

Cykelvänlig arbetsplats

Bakgrund:

Tävlingen ”cykelvänlig arbetsplats” startades av trafikkontoret i Göteborg för flera år sedan . Sedan dess har den spridit sig till flera kommuner och regioner i landet. Region Örebro län är ett av länen som hakat på idén.

Kriterier:

Deltagarna kan nå olika nivåer beroende på hur många kriterier de uppfyller. Här är några av kriterierna ur de olika nivåerna:

Nivå 1:

*Utrymme för dusch, ombyte och förvaring av kläder för dem som cyklar till och från jobbet på arbetsplatsen.

* Cyklar som de anställda kan använda för tjänsteresor som servas regelbundet inklusive cykelhjälmar.

Nivå 2:

* Det finns en cykelparkering med tak eller väderskydd och möjlighet att låsa fast cykeln för anställda eller ett låsbart rum där cyklar kan ställas in. Antalet platser motsvarar behovet.

* Personer i ledande ställning på arbetsplatsen cyklar till och från jobbet och i tjänsten.

Nivå 3:

* Cykelparkeringen har hög kvalitet, genom att det finns plats för exempelvis lådcyklar, det går att ladda elcyklar och det finns automatiska dörröppnare till cykelrum.

* Vi arbetar för att underlätta vintercykling till och från vår arbetsplats och i tjänsten genom att till exempel förse tjänstecyklar med dubbdäck, skotta cykelparkeringar och dela ut reflexvästar.

Källa: Projektet ”Hållbart resande” vid Region Örebro län.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.