Det var vid 03-tiden under natten mot onsdag som den sista vagnen till godståget spårade ur i en växel utanför Frövi. Godståget fortsatte sedan cirka 10 kilometer innan det stoppades av en spänningslös kontaktledning.
Enligt en första prognos från Trafikverket rör det sig om omfattande materiella skador.
”Ett antal växeldriv och korsningar har skadats och uppskattningsvis behöver vi byta cirka 30 kontaktledningsstolpar och cirka 14.000 slipers. Vi behöver också lada själva rälsen, byta baliser och spårledningar”, skriver de på sin hemsida.
Utöver detta behöver man även kontrollera tre broar.
Vid 16-tiden under torsdagen kunde Trafikverket även rapportera att den preliminära prognosen för trafikstart inte beräknas förrän till årsskiftet, och inte heller då med full trafik. Till följd av olyckan kommer persontrafiken att ersättas med bussar på vissa sträckor.
Norrgående godstrafik körs via Sala-Västerås och sydgående godstrafik via Snyten – Eskilstuna – Katrineholm.