Kumlaskola har infört sömn på schemat

Publicerad

Drygt 40 procent av alla tjejerna i nian i Kumla sover mindre än sex timmar per natt, enligt en undersökning som Region Örebro län gjort. Men en växande hjärna och kropp behöver sova mer än så och nu har Vialundsskolan i Kumla infört sömn på schemat för att hjälpa eleverna att ändra sina vanor.

– Ett stort problem som vi märker är att barn inte hinner sova. Det är extra illa för barn och unga, som behöver sin sömn bland annat för inlärningen i skolan, säger Kumla kommuns skolpsykolog Emma Cronberg.​

​Sömn på schemat

Skolans elevhälsoteam vände sig till sömnforskaren Serena Bauducco på Örebro universitet för att få hjälp att lägga upp arbetet med sömnprojektet. Och i våras fick dåvarande klass 7 C på Vialundsskolan i Kumla börja jobba efter modellen. Det handlar både om undervisning i skolämnena ”biologi” och ”idrott och hälsa”, men framförallt om att hjälpa eleverna att planera sin fritid så att också sömnen får plats.​

​- Förut gjorde jag läxorna sent på kvällen, men nu gör jag dem direkt efter skolan istället. Vi har fått andra tips också, som att ha en lugn stund på kvällen, kanske läsa en bok eller ta ett bad, säger Leia Eckerwall i 8 C.​

– Jag använde mobilen mycket. Kanske sov fem timmar per natt, men nu stänger jag av den och sover mycket bättre och jag orkar mer i skolan, säger Emil Nyberg.​

​Dålig sömn en skolfråga

Fler än var tionde svensk har sömnproblem och det är dubbelt så många som för trettio år sen. Tonåringar behöver egentligen cirka nio timmar sömn per natt och att sova för lite får negativa konsekvenser, enligt forskning från Stressforskningsinstitutet i Stockholm. På kort sikt blir man trött, irriterad och får sänkt funktionsförmåga, men på längre sikt ökar risken för diabetes, utbrändhet och depression.

Vialundsskolan anser alltså att sömn är en skolfråga, eftersom dålig sömn kan påverka elevernas skolresultat negativt och dessutom leda till skolk. Och kanske är det lättare att lyssna på skolan än på sina föräldrar. ​

​- Jag hade begränsningar på skärmtid av mina föräldrar, men ibland struntar man i det och ibland är man bara vaken ändå och tänker. Men nu har jag förstått hur viktig sömnen är och det är lättare att somna, säger Lisa Ramström i 8 C.​

​Kommer ni att fortsätta med projektet?​

– Absolut! Vi fortsätter med det här för alla som går i sjuan. Vi ser det som en del i vårt hälsofrämjande arbete, säger skolpsykologen Emma Cronberg.​

Ställ dina frågor till sömnforskaren

I dag klockan 10.00 kommer sömnforskaren Serena Bauducco att svara på era frågor om sömn.

SVT rapporterade · Sömnforskaren svarar på dina frågor om sömn

09.57
Hej! Nu är sömnforskaren Serena Bauducco på plats för att svara på era frågor. Hon kan svara på frågor om ungdomar och sömn samt ge tips för både ungdomar och vuxna på hur man får en bättre sömn. Moderator är Malin Gotlin. Välkommen med era frågor!
09.57
Stämmer det att man inte kan ”ta igen” sömn som man missar? Alltså, om jag sovit dåligt/ för lite mån-fredag så sover jag extra länge på helgen? Det känns som att man kan i alla fall,...
Hej Sara! Ja, det stämmer att man inte kan sova ikapp veckans dåliga sömn på helgen. För då hamnar man i en slags jetlag och kanske vaknar sent på dagen och det blir svårt att komma i säng i tid på söndagen. Det är därför det är viktigt att hålla regelbundna sovtider. Skulle det vara så att man sover dåligt två nätter i rad så kommer kroppen reglera sömnen den tredje dagen, så att den blir djupare. Kroppen har alltså en viss självreglering./Serena
09.57
Hej! Jag blir jättetrött om jag inte sover mer än 10 timmar/natt medan mina kompisar bara verkar sova 6-8 timmar. Är det normalt?
Hej Jeppe! Ungdomar och unga vuxna behöver sova minst åtta timmar, men det finns variationer så att vissa behöver sova mer och andra mindre. Rekommenationen för ungdomar mellan 14 och 17 år är att de behöver sova mellan åtta och tio timmar. Men en del behöver bara sju timmar och andra så mycket som elva timmar. Så dina tio timmar låter inte konstigt. /Serena
09.57
Varför har en del svårt för att somna medans en del somnar så fort dom lägger huvudet på kudden?
Hej Peter! Vi är alla olika och det kan också variera i perioder i livet. Det finns många olika faktorer som spelar in, till exempel genetik, stress, hur vi äter och hur mycket vi rör på oss under dagen...Det var ingen lätt fråga! :) /Serena
09.57
Hur lite sömn kan man leva med utan att dö?
Hej Sara! Jag vet inte exakt antal timmar men det finns studier på både människor och djur som visar att sömn är nödvändig för överlevnad. För att fungera bra ska man sova minst 8 timmar per natt. /Serena
10.32
Hur vanligt är det med Narkolepsi? Och finns det andra "sömnattacks-relaterade" sjukdomar?
För jag är alltid trött, kan alltid sova, behöver alltid sova och får riktiga sömnattacker som gör det fysiskt svårt att hålla ögonen öppna. Vad gör jag?
Hej Kim! Narkolepsi är ganska ovanligt. När det gäller dina besvär så tycker jag att du ska kolla upp det hos vårdcentralen och då kan man bli remitterad till Sömnenheten på USÖ. /Serena
10.47
Hej Serena, jag är 17 år och har en tendens att inte gå och lägga mig i tid. Är det farligt att sova för lite? Vad kan det få för konsekvenser?
Hej William! Att sova för lite i perioder är inte farligt, det händer alla! Som sagt är rekommendationen för din ålder att sova minst 8 timmar. Det finns många studier som visar att för lite sömn är kopplat till sämre koncentration och minne. Det finns också andra konsekvenser som till exempel nedstämhet, oro, irritation. Det finn även en koppling till fysiska besvär såsom ökad risk för hjärt och kärlsjukdomar och diabetes./Serena
10.58
Varje gång ska jag lägga mig har det minst 30 min att kunna sova, asså jag kan tänka på allt som jag har gjort idag och igår till o med kan dyka upp saker som har jag gjort för länge sen. Förutom att om tex jag har något prov eller något viktigt o göra dagen efter då blir det ännu svårare att sova pga jag tänker jättemycket tex: på vad kommer o hända, hur ska jag göra, kommer jag i klara provet.
Hoppas att du kan ge mig en viktigt råd eller vad ska jag göra 😥.
MVH Mustafa
Hej Mustafa! Det du beskriver är jättevanligt, vi har lätt att fundera på saker under kvällen och natten, efter att en hel dag har gått och det lugnar sig. Ett tips är att du planerar din "oro-stund" innan du går och lägger dig, så att du inte behöver göra det precis när du ska sova. Om du ändå kommer på saker när du ligger i sängen så kan du skriva det på en lapp så kan du slippa det till nästa dag. Vi är bättre att tänka efter en god natts sömn! /Serena
11.10
Hej! Jag är snart 26 och har märkt att om jag inte får mellan 10 - 12 timmar sömn så år jag väldigt trött och grinig under dagen men det är för mycket sömn som jag har förstått det? Även ibland kan jag sova upp till 20 timmar utan att vakna. Hur gör jag för att få en mer normal sömn?
Hej David! Som sagt så finns det variationer och du kanske behöver mer än 8 timmars sömn. Sen kan det hända att man behöver sova mycket mer än vanligt ibland, till exempel om man är sjuk eller har sömnbrist och/eller är jetlaggad. Det är viktigt att ha regelbundna rutiner för att få en jämn sömn (t.ex., försöka gå och lägga sig och vakna ungefär samma tid på helger och vardagar), motionera och gå och lägga sig när man är trött (så att man inte ligger i sängen i "onödan" och kanske oroar sig för att man inte kan somna). /Serena
11.34
Hur kan man förbättra sömnen under den tiden man sover? Finns det något sätt att sova mer effektivt?
Hej Cajsa! Det beror på vad du menar. Om du menar att du skulle vilja sova mindre än du gör så brukar kroppen sköta sömnen själv, så om man har sovit dåligt/mindre en natt kommer man sova djupare natten därpå, men det går inte att ändra sitt eget sömnbehov. Om du menar att du sover oroligt och vaknar under natten så finns det olika saker man kan göra, till exempel att vara aktiv under dagen och få tillräckligt med dagsljus./Serena

Fakta om Kumla kommuns sömnprojekt:

Visa
  • Elever i sjunde klass på Vialundsskolan får fem lektioner om sömn, stress, vardagsaktiviteter och teknikanvändande.
  • Projektet använder sig av YAPI-sömn, ett skolverktyg som arbetats fram genom forskning vid Örebro universitet.
  • En stor del handlar om hur eleverna planerar sin tid och att sömnen får ta plats.
  • Utöver arbetet på högstadiet vänder sig också kommunens elevhälsoteam till föräldrar till barn i F-6, för att hjälpa dem att hitta bra sömnrutiner för sina barn.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer