Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur kan man kontrollera sina köpinpulser och få mindre reklam i flödet? Hör forskarens tips i klippet. Foto: Emil Nylén Danielsson, Fredrik Sandberg/TT

Finsk studie: Problem med självkontroll på sociala medier kan främja shoppingberoende

Uppdaterad
Publicerad

Det finns ett samband mellan användning av sociala medier och impulsiv konsumtion bland unga. Det enligt en studie från en forskargrupp som undersökt ungas konsumtionsmönster i Finland.

– Ju mer de använder sociala medier desto mer impulsiv är deras konsumtion, säger sociologiprofessorn Terhi-Anna Wilska.

Varje dag matas vi med budskap om shopping på sociala medier, i annonser från företag och reklam från influencers.

Forskargruppen undersöker framför allt hur användning av sociala medier påverkar ungas konsumtionsmönster.

I en av studierna har 1 000 finska ungdomar i åldern 18 till 29 år fått svara på en webbenkät om hur de shoppar online.

Terhi-Anna Wilska är professor i sociologi vid Jyväskylä universitet, som står bakom studien.

Impulsköpen ökar

– Sociala medier har visat sig öka impulsiv och till och med kompulsiv (tvångsmässig reds. anm.) och beroendeframkallade konsumtion, säger hon.

Influencers har stor påverkan på unga enligt studien, som tittar på Tiktok, Instagram och Youtube.

– Det är mycket vanligt att man köper produkter som influencers rekommenderar. De är faktiskt de viktigaste annonsörerna för unga under 25 år, säger Terhi-Anna Wilska.

Tjejer formar konsumentidentitet tidigare

Det finns också könsskillnader, enligt studien.

– Pojkar och unga män verkar vara mer materialistiska och också mer intresserade av varumärken. Flickor och kvinnor är mer intresserade av mode eller sin egen stil och konsumentidentitet. Flickor skapar sin konsumentidentitet tidigare än pojkar, Terhi-Anna Wilska.

Bland de finska ungdomarna har flickorna ett större intresse för hållbar konsumtion och köper oftare second hand än pojkarna.

Dålig ekonomisk kunskap

Forskargruppen arbetar med flera studier inom ämnet inom ålderspannet 13-30-åringar. En aktuell fråga i både Sverige och Finland är ungas kunskaper om ekonomi, något forskarna just nu studerar.

– Vi vet redan att ungas kunskaper är sämre än vuxnas, även i digitala miljöer. Till exempel när de använder internetbanktjänster eller vid betalningar på nätet, säger Terhi-Anna Wilska.

Tjejerna om köphetsen: ”Blir som ett beroende nästan”

Hör Hillevi Dehnzon, 17, och Alisa Rasak, 16, i klippet.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Mer och mer. Det blir som ett beroende nästan”. I klippet hör du hur Hillevi Dehnzon och Alisa Rasak påverkas av annonser och influerare på sociala medier. Foto: Beatrice Emmerik/SVT
Terhi-Anna Wilska är med i forskargruppen vid Jyväskylä universitet som studerar hur sociala medier påverkar ungas konsumtionsmönster. Foto: Pressbild

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.