Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Man ser vilken uppmärksamhet de får – så vill man bli bättre”. Se Samin Sijaric, 13, Shadi Mousho, 15, och Akram Mohammed, 15, svara på hur de påverkas av vad andra har på sig. Foto: Beatrice Emmerik/SVT

Så påverkar sociala medier killarnas shoppingbeteende: ”Vill ha för att passa in”

Publicerad

När en influencer gör reklam för en produkt som många har blir Akram Mohammed, 15 år, lockad att köpa den.

– Även fast jag inte har råd så vill jag verkligen ha den för att kunna passa in, säger han.

SVT träffar flera finklädda killar som är på väg till sin skolavslutning i centrala Örebro.

En av dem är Akram Mohammed. Han säger att han blir påverkad av det han ser på sociala medier. Men han är också medveten om riskerna med för mycket shopping.

– Jag vet att det kan vara ganska dåligt för mig i längden. Det kan bli som ett beroende, säger han.

Tonåringen om kläderna han shoppar: ”Behöver bra material”

För Samin Sijaric, 13 år, är det viktigt att kläderna han köper är tillverkade av bra material.

– Om jag köper någonting och det går sönder snabbt är det slöseri med pengar. Jag behöver bra material så jag kan ha på mig det i ett till två år, säger han.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.