Utvalt, matchat och snyggt exponerat – nyaste second hand-butiken i Örebro använder samma tankar som man gör i nyhandeln. Foto: SVT

Fler vill handla second hand – nu kommer konkurrensen från oväntat håll

Uppdaterad
Publicerad

En allt mer ökad miljömedvetenhet har gynnat försäljningen för andrahandskedjorna även under 2019. Men den snabba utvecklingen har också gjort branschen mer konkurrensutsatt. Nu vässar även nyhandeln klorna och tvingar second hand-kedjorna att tänka nytt.

Sedan några månader tillbaka har Myrorna fått en ny butik i Örebro. Det handlar om en butik i ordets rätta bemärkelse. Istället för att satsa på stora ytor och fyndlådor där kunderna får rota själva är det utvalt, matchat och snyggt exponerat på en liten yta med bästa läge i centrum.

– Kunderna som kommer hit vill ha överblick och snabbt se vad som finns, säger Mia Lännenmäki som är butikschef. Det visuella är viktigt och att man ska få en trevlig köpupplevelse. Här ser det mer ut som i nyhandeln.

Second hand-branschen i utveckling – Örebro

Nyhandeln konkurrerar med lågpris

De är långt ifrån ensamma på andrahandsmarknaden, men konkurrensen är framförallt från nyhandeln och lågpriskedjorna.

– Ständiga erbjudanden och reor märker vi av, säger Mia Lännenmäki.

Två kedjor har lämnat city

Folk vill visserligen handla billigt och miljövänligt men det ställs allt högre krav på utbudet, konstaterar hon. Miljömedvetenhet och klimatångest går inte att leva på hur länge som helst även om det är till fördel för second hand.

Och att det tidigare varit svårt att få kunderna att handla second hand vittnar Röda Korset och Stadsmissionen om, som båda flytt från centrum. Höga hyror och lågprisvaror har inte fungerat alls för dem.

Kunderna allt viktigare

På Ge för Livet har man däremot framgångsrikt kombinerat en mindre butik i centrum med en större ”fyndlokal” utanför staden i nästan 25 år. Men det handlar om att förstå att det är två helt olika kundtyper, förklarar butikschef Anette Wiman – de som älskar att rota länge och de som vill ha snabb överblick och har ont om tid.

Anette Wiman, butikschef på Ge för livet. Foto: Åsa Svennebäck / SVT

Både Mia Lännenmäki och Anette Wiman är överens om en sak: kunden har blivit allt mer viktig även i second hand-branschen.

– Vi anpassar oss efter kundernas efterfrågan, säger Mia Lännenmäki. Det är anledningen till att vi öppnat den lilla butiken i centrum.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Second hand-branschen i utveckling – Örebro

Mer i ämnet