Bedrägerierna går enligt polisen till så att bedragaren letar upp en person, gärna äldre, som använder rullator. Bedragaren tar reda på personens adress och telefonnummer. Därefter kontaktar bedragaren rullatoranvändaren, säger att rullatorn behöver bytas ut och bestämmer en tid när man ska komma på besök för att byta ut den.
På plats lurar sedan bedragaren till sig kontokortet, till exempel genom att säga att man inte behöver koden utan själva kortet för att ”låsa upp” en spärr och få ut rullatorn.
Försvinner med kortet – ringer upp och ber om koden
Bedragaren försvinner sedan med kortet och kommer inte tillbaka. I stället ringer en person till kortägaren och påstår sig komma från polisen, som upptäckt att kortägaren utsatts för ett kontokortsbedrägeri och nu behöver koden för att spärra kortet. När kortägaren då lämnar ut koden kan kontot snabbt tömmas på maxbeloppet för ett dagsuttag.
– Just det här är en relativt ny företeelse där kriminella riktat in sig på en svag, utsatt grupp, säger Kenneth Johannesson, kommunikatör på polisen.
Idérikedomen är helt enkelt stor, konstaterar han, när det gäller olika sätt att lura till sig pengar.
– Det här är ett av flera tillvägagångssätt. Vår uppmaning är därför att man tänker sig för och aldrig, aldrig lämnar ifrån sig sitt kontokort eller siin kortkod till okända, oavsett om det är någon som utger sig för att vara från polisen eller inte. Vi jobbar aldrig på det sättet, säger Kenneth Johannesson.