Experimentlusta och vardagsmatematik är något av det som saknas på många förskolor i landet. Foto: Gorm Kallestad / TT

För lite matematik och teknik på förskolan

Publicerad

”Varje barns rätt till lärande och utveckling äventyras” konstaterar Skolinspektionen i en ny granskning som gjorts på förskolor i 15 kommuner, däribland Örebro. Ämnena som det gäller är teknik, matematik och naturvetenskap.

Att tidigt introducera ämnen som matematik, teknik och naturvetenskap kan påverka de val som barn senare gör när det gäller studier och yrken. Dessutom visar forskning att barn tidigt kan lära sig matematik om de stimuleras till det.

Osäkra pedagoger

Därför finns det sedan 2012 inskrivet i läroplanen för förskolan att barn ska undervisa och uppmuntra i dessa ämnen.

Men en granskning som Skolinspektionen gjort i 15 kommuner, däribland Örebro, saknas det på många förskolor planer för hur undervisningen i matematik, teknik och naturvetenskap ska gå till och många av pedagogerna känner sig osäkra.

– Varje förskola som har varit med har fått ett eget beslut från oss med förslag på förbättringar där det behövs, säger Roland Fallström på Skolinspektionen. Vi har också information för de som arbetar i verksamheterna i hela landet.

Allvarlig situation

Det är bara på några få förskolor som undervisningen lever upp till läroplanen. Slutsatsen blir därför att situationen är allvarlig eftersom förskolan inte erbjuder samma förutsättningar för alla barn. ”Varje barns rätt till lärande och utveckling äventyras därmed” skriver rapportförfattarna.

– Vi har presenterat rapporten på Utbildningsdepartementet också. Nu ligger bollen hos politikerna om man ska införa några andra former av riktlinjer, konstaterar Roland Fallström..

Utdrag ur läroplan för förskolan

Förskolan ska sträva efter att varje barn

  • utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp
  • utvecklar sin matematiska förmåga att föra och följa resonemang
  • utvecklar intresse och förståelse för naturens olika kretslopp och för hur människor, natur och samhälle påverkar varandra
  • utvecklar sin förståelse för naturvetenskap och samband i naturen, liksom sitt kunnande om växter, djur samt enkla kemiska processer och fysikaliska fenomen
  • utvecklar sin förmåga att urskilja, utforska, dokumentera, ställa frågor om och samtala om naturvetenskap
  • utvecklar sin förmåga att urskilja teknik i vardagen och utforska hur enkel teknik fungerar
  • utvecklar sin förmåga att bygga, skapa och konstruera med hjälp av olika tekniker, material och redskap

Skolinspektionens granskning konstaterar att

  • natematikundervisningen stannar vid att låta barnen räkna. Det handlar sällan om att resonera och problematisera utifrån ett matematiskt innehåll.
  • naturvetenskap är till stor del inriktat på natur och djur. Kemiska processer och fysikaliska fenomen genomförs bara i avgränsade experiment.
  • teknik ägnas mest åt bygg och konstruktion. När det gäller teknik i vardagen och enkel teknik får barnen använda olika tekniska föremål, till exempel cyklar och vattenkranar men inte närmare utforska hur de fungerar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.