Andreas Svahn (S), ordförande i regionstyrelsen som har lagt fram förslag om att avgiftsbelägga parkeringen på Eklundavägen. Foto: SVT

Efter flera år av gratisparkering – nu blir det avgift för regionens anställda

Uppdaterad
Publicerad

Många trafikanter i Örebro vittnar om att det både är ont om parkeringsplatser och dyrt att parkera. Men för anställda inom region Örebro län har det delvis rått andra regler.

Anställda på region Örebro län har hittills kunnat parkera för 100 kronor i månaden på regionens parkering vid USÖ under dagtid.

Vid kansliet på Eklundagatan i centrala Örebro och vid Karlskoga lasarett har det varit helt gratis.

Vill undvika förmånsbeskattning

Men från och med nästa år är en höjning på gång – av skattetekniska skäl.

– Anställda i Värmland blev förmånsbeskattade eftersom Skatteverket där menade att parkeringsavgiften för de anställda låg långt under övriga marknaden. För att inte samma sak ska drabba våra anställda om gör att vi ser över parkeringsförmånerna för personalen, förklarar regionstyrelsens ordförande Andreas Svahn (S).

Vill se större höjning

De nya avgifterna kommer att landa på 300 kronor i månaden för parkering vid Eklundavägen och USÖ och 150 kronor i månaden vid Karlskoga lasarett.

Miljöpartiet har reserverat sig mot avgifterna och vill att de ska höjas mer. De är också de enda som velat få till en höjning hittills. Men på regionen menar majoriteten att 300 kronor i månaden ändå är kännbart för många.

– Det är redan flera anställda på USÖ som hört av sig om höjningen och är missnöjda, konstaterar Andreas Svahn (S).

Driver miljöprojekt för länsborna

Samtidigt driver regionen flera miljöprojekt som ska få länsborna att välja kollektivtrafik eller cykel istället för bilen. Undersökningar visar att en avgiftsbeläggning eller höjning av parkeringsavgiften kan vara ett sätt – men det är alltså inte därför som regionen planerar för sin höjning.

– Nej, det handlar om skatteregler, säger Andreas Svahn (S). Men samtidigt kanske det kan få någon att välja ett mer miljövänligt sätt att ta sig till jobbet? Samtidigt har vi initierat en utredning när det gäller placering och utformning av cykelparkering. Likaså när det gäller laddstolpar till elbilar, så det är på gång.

Men gratis parkering uppmuntrar ju snarare att ta bilen – varför har ni fortsatt med det under åren?

– Ja, vad ska jag säga? Vanans makt är stor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.