Ny tjänst inrättas för att minska elevfrånvaron på Vivallaskolan

Uppdaterad
Publicerad

Elevfrånvaron är för hög på Vivallaskolan i Örebro. Nu satsar Programnämnd Barn och Utbildning 600.000 kronor på att komma åt problemet.

Det är Vivallaskolan som begärt att få anställa en socialpedagog, som enbart ska arbeta med att öka elevnärvaron i högstadiet. Och det har alltså nämnden sagt ja till, eftersom en ökad närvaro i skolan är ett måste om eleverna ska nå sina mål och få behörighet till gymnasieskolan.

– Skolan jobbar redan med att öka närvaron, men den behöver bli bättre. Vi hoppas att en socialpedagog kan bidra till det, säger Marlene Jörhag (KD), vice ordförande i Programnämnd Barn och utbildning.

Allvarligt problem

Elevfrånvaron på Vivallaskolan är ett såpass allvarligt problem att riktade insatser krävs, menar hon.

– Vivallaskolan har sneglat på Bjuvs kommun, där man införde samma modell. På fem månader hade man kommit upp i hundra procents elevnärvaro.

När den nya socialpedagogen är på plats ska hen börja med en nulägesanalys: Hur ser elevfrånvaron ut rent konkret? Vilka är orsakerna? Hen ska också arbeta nära alla berörda: elever, vårdnadshavare, elevhälsa och socialtjänst, för att kunna ta ett helhetsgrepp på problemen.

Marlene Jörhag (KD), vice ordförande i Programnämnd Barn och utbildning. Foto: SVT

Psykisk ohälsa en orsak

– Vi vet att psykisk ohälsa är en orsak till frånvaro. Vad den sedan beror på hos en enskild elev är förstås komplext. Man kan ha med sig olika saker i sitt bagage.

Har även andra skolor problem med hög frånvaro?

– Jag kan inte säga något om enskilda skolor, bara att frånvaron skiljer sig mycket åt från skola till skola.

När de flesta högstadieeleverna i höst flyttar från Vivallaskolan till Nikolaiskolan följer närvaroprojektet med dit, liksom Vivallaskolans rektor. I slutet av året ska en utvärdering göras, för att se om närvaron ökat och om även kunskapsresultaten förbättrats.

– Det är helt klart värt att satsa på det här. Ju tidigare vi kan hjälpa de här eleverna, desto större möjlighet har vi att ge dem bättre förutsättningar inför framtiden.

Så gjorde man i Bjuv

– Med hjälp av en halv miljon kronor från Specialpedagogiska Skolmyndigheten anställdes en specialpedagog för att jobba med ett tiotal elever som var ständigt frånvarande.

– Viktigast, för att eleverna skulle komma tillbaka till skolan, var att skapa en nära relation med dem. Specialpedagogen inledde också ett nära samarbete med skolorna, socialtjänst och Barn och ungdomspsykiatrin, BUP.

– En sommarskola startades, för att se till att elever utan fullständiga betyg från nian skulle komma in på gymnasiet.

– En föräldragrupp startades, så att de berörda elevernas föräldrar skulle kunna prata med andra i samma situation.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.