Det är Vivallaskolan som begärt att få anställa en socialpedagog, som enbart ska arbeta med att öka elevnärvaron i högstadiet. Och det har alltså nämnden sagt ja till, eftersom en ökad närvaro i skolan är ett måste om eleverna ska nå sina mål och få behörighet till gymnasieskolan.
– Skolan jobbar redan med att öka närvaron, men den behöver bli bättre. Vi hoppas att en socialpedagog kan bidra till det, säger Marlene Jörhag (KD), vice ordförande i Programnämnd Barn och utbildning.
Allvarligt problem
Elevfrånvaron på Vivallaskolan är ett såpass allvarligt problem att riktade insatser krävs, menar hon.
– Vivallaskolan har sneglat på Bjuvs kommun, där man införde samma modell. På fem månader hade man kommit upp i hundra procents elevnärvaro.
När den nya socialpedagogen är på plats ska hen börja med en nulägesanalys: Hur ser elevfrånvaron ut rent konkret? Vilka är orsakerna? Hen ska också arbeta nära alla berörda: elever, vårdnadshavare, elevhälsa och socialtjänst, för att kunna ta ett helhetsgrepp på problemen.
Psykisk ohälsa en orsak
– Vi vet att psykisk ohälsa är en orsak till frånvaro. Vad den sedan beror på hos en enskild elev är förstås komplext. Man kan ha med sig olika saker i sitt bagage.
Har även andra skolor problem med hög frånvaro?
– Jag kan inte säga något om enskilda skolor, bara att frånvaron skiljer sig mycket åt från skola till skola.
När de flesta högstadieeleverna i höst flyttar från Vivallaskolan till Nikolaiskolan följer närvaroprojektet med dit, liksom Vivallaskolans rektor. I slutet av året ska en utvärdering göras, för att se om närvaron ökat och om även kunskapsresultaten förbättrats.
– Det är helt klart värt att satsa på det här. Ju tidigare vi kan hjälpa de här eleverna, desto större möjlighet har vi att ge dem bättre förutsättningar inför framtiden.