Sedan i våras har Karlskoga kommun haft en Samhällsbyggnaspanel. Idag har panelen 300 deltagare och svarfrekvensen på enkäterna som kommunen skickar ut är hög.
– Det här kan ligga som underlag till dels tjänstepersoner som förbereder kommunens arbete och dels för förtroendevalda som ska fatta beslut om vad som ska prioriteras i budgetar och så vidare, säger Daniel Ekelund.
”Tycker det är jättebra”
Maria Evensen är en av deltagarna i panelen och har hittills svarat på tre till fyra enkäter.
– Jag är med för att jag vill tala om vad jag tycker och vara med och påverka, säger hon.
Maria Evensen har bott i Karlskoga i hela sitt liv och har aldrig varit med om ett liknade initiativ tidigare. Hon tror att denna satsning kan vara bättre än de vanliga vägarna man har till medborgardialog, så som mejl.
– Jag tycker det är jättebra, jag hoppas att det här är mer strukturerat och att man tar in synpunkter på ett kvalitativt och kvantitativt sätt, det är först då man har ett underlag. Med ett mejl till kommunen får de inget grepp om det är en kommunåsikt eller bara en person som tycker det, säger Maria Evensen.
Ensidig kommunikation
Men något saknas. Det Maria Evensen tycker är viktigt för att kommunen ska hålla sina paneldeltagare engagerade är återkoppling.
– Det jag saknar är någon uppföljning, vad vi kom gram till, har det lett till något. För att det ska vara meningsfullt att vara med i panelen måste man få det.
Hör mer om anledningen till att Samhällsbyggnaspanelens skapades och dess mål i klippet ovan.