Foto: Johan Pisoni / SVT

Karsten Torebjer ska rädda Örebro

Publicerad

Karsten Torebjer är ett av världens främsta medium, i alla fall om man frågar honom själv. SVT Nyheter fick en exklusiv intervju med det danska mediet när han besökte Örebro för att driva ut både spöken och demoner förra veckan.

Klicka här för att höra Patrik Larsson berätta om hur karaktären Karsten föddes.

Om du vill se extramaterial från SVT:s intervju med Karsten klickar du här.

Bakom kulisserna

När SVT Nyheter Örebro möter upp det danska mediet på en av nattklubbarna i centrala Örebro är han i full gång med att förbereda sig inför kvällens show. Med hjälp av små ritualer gör han sig redo att kontakta den andra sidan. I kulisserna skymtas teknikern Rashid som för fulla muggar riggar dekor och installerar diverse ljud- och ljusutrustning.

”Örebro är en svinäcklig stad”

– Jag ska psyka sönder hela jävla Örebro, det är en svinäcklig stad. Spöken och gastar överallt, säger han när SVT får möjlighet att ställa några frågor med knappt en timme kvar till showen.

Inte långt från ”Det okända”

Många fans förnekar att Karsten skulle vara en fiktiv figur, men faktum är att Karsten Torebjer egentligen heter något helt annat, nämligen Patrik Larsson.

– Han gör medium-grejen så jäkla bra. Det är inte långt ifrån Det okända på tv, och han gör narr av det. Det tycker jag är skoj, säger Henry Eriksson som är ett frälst Karsten-fan.

Inspirerades av dansk kopia

Komikern Patrik Larsson berättar att Karsten kom till för tio år sedan när han låg och tittade på tv och såg en dansk man som utav sig för att vara ett medium.

– När jag såg honom tänkte jag bara att han ju är full, han är en fullgubbe. Jag tänkte ”vem går egentligen på det här?” Så jag gick upp på ståupp-scenen och bara löjlade mig som honom, och då bara smällde det till i publiken som älskade det, säger han.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer