– Till mig kommer alla typer av människor. Allt från akademiker till analfabeter, säger Faik Kabashi som är Örebros ende kommunala konsumentvägledare.
Färre konsumentvägledare i landet
Trots att det krävs mer och mer av oss konsumenter när det gäller att teckna avtal och handla på nätet minskar antalet kommunala konsumentvägledare i landet.
Faik brukar dela upp sin tid mellan kommunens Servicecenter och de åtta biblioteken i kommunen för ett personligt möte. Frågorna handlar oftast om varor och tjänster. Den här gången är det flera konsumenter som har kommit till biblioteket i Vintrosa för att få hjälp.
– Jag har kommit hit i första hand för att få hjälp innan jag går till en jurist som för mig skulle bli dyrare, säger Bosse Westberg. Det har varit mycket, mycket trassel med ett företag som har varit väldigt oförskämda mot mig.
Konsumenterna förlorar miljarder
Enligt konsumentverket förlorar konsumenterna 2017 ca 50 miljarder kronor per år p.g.a ”dåliga affärer”. Det är framförallt vid köp av hantverkstjänster, bilar, fastighetsmäklartjänster, mobiltelefoni och internetuppkoppling.
71 kommuner saknar konsumentvägledare
Av Sveriges 290 kommuner är det 219 som har en konsumentvägledare. Ljusnarsbergs kommun hänvisar till konsumentverket medans Lindesberg är den kommun i landet som lägger mest tid på konsumentvägledning i förhållande till antalet invånare.
– De flesta kommuner som man läser om har konsumentrådgivning en eller fem timmar per vecka och det är nästan löjligt att prata om en konsumentrådgivning i namnets bemärkelse, säger Faik. Det är ju nästan ingenting.