Anette Almqvist är en av kunderna på första träffen för reko-ringen i Örebro. Foto: Thomas Wedin/SVTVisa alla (3)
Visa alla (3)

Köper eko-mat på bilparkeringen

Publicerad

En kväll i januari mötte lokalproducenter sina kunder på en parkering i Örebro. De har fått beställningar via Facebookgruppen Reko Örebro av konsumenter som vill handla ekologiskt och lokalproducerat – utan mellanhänder.

– Man vet var det kommer ifrån och att det är hitkört från till exempel Sköllersta, det är ju nära och bra, säger Anette Almqvist, en av kunderna.

Det är den första träffen för reko-ringen i Örebro och varor som potatis, kött, morötter, ägg och bröd lastas ur en baklucka och in i en annan. Den så kallade reko-ringen är ett initiativ som startade i Finland för tre år sedan, och har sedan dess vuxit fram i flera svenska städer.

Ekologiskt och närproducerat kött inhandlat genom Reko Örebro. Foto: Thomas Wedin / SVT

Beställer i gruppen

Det innebär att matproducenter från trakten genom Facebookgruppen får direktbeställningar från kunderna på precis vad de vill ha. Betalningen kan skötas i förskott och sedan möts de på en uppgjord plats för att lämna respektive hämta varorna.

Facebookgruppen har i nuläget 570 medlemmar och en andra träff är redan inplanerad om några veckor.

Emanuel Eskilsson.

– Om du är en småskalig producent är det här ett ypperligt sätt att få veta precis vad kunden vill ha. Vi gör upp en plats och ofta är det redan betalat och klart i förskott, säger Emanuel Eskilsson som är en av matproducenterna.

Sparar på bilkörningen

Genom att bestämma en gemensam mötesplats för alla kunder och producenter sparar de tid och mil. Syftet är också att utöka den lokala matproduktionen.

– Konsumenten kan handla direkt från producenten, det blir inga mellanhänder. Kanske kan en småskalig producent på så sätt växa och i framtiden kunna erbjuda sina varor även i livsmedelsbutiker, säger Emanuel Eskilsson.

Se hela inslaget här på SVT PLAY

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer