ARN, Allmäna reklamationsnämnden, har prövat många fall av Bank-id-kapningar. I värsta fall blir det konsumenten själv som får stå för hela beloppet om en bedragare lyckats ta ut pengar. Foto: TT

Lämnade telefon på lagning – bestals på 129 000

Uppdaterad
Publicerad

En kvinna från Örebro fick sin telefonen stulen när hon lämnade den på lagning.

Nästa dag var hennes konto länsat på över 100 000 kronor.

Kvinnan ville att hennes bank Nordea skulle betala henne de 129 000 kronorna som försvann när någon lyckades tömma hennes konton med hjälp av telefonens bank-id. Men Nordea hävdar att kvinnan varit oaktsam och att hon därför inte ska ersättas.

Nu får kvinnan stöd från Allmänna reklamationsnämnden som anser att Nordea ska betala henne pengarna, minus en självrisk på 12 000 kronor.

Dyr att laga

När skärmen på örebroarens telefon slutade att fungera lämnade hon in den till en reparatör i Karlskoga. När kvinnan fick kostnadsförslaget tyckte hon inte att det var värt att laga telefonen, och reparatören tog därför på sig att kassera den.

Men innan telefonen hann förstöras fick butiken inbrott. Tjuvarna fick med sig kvinnans telefon och nästa dag tömdes hennes bankkonton med hjälp av telefonens mobila bank-id.

Gav ut pinkoden

Kvinnan hade gett sin pinkod till reparatören, och den fick även tjuven med sig. Men hon hävdar att hon har en annan kod till sitt bank-id och att hon inte vet hur hon kunde bli bestulen.

Nordea anser att kvinnan skulle ha spärrat sitt bank-id innan hon lämnade in telefonen. Men Allmänna reklamationsnämnden anser inte att hon har handlat grovt oaktsamt och att banken därför ska betala henne pengarna.

Ska betala självrisk

Nämnden anser dock att kvinnan måste ha haft koden till sitt bank-id noterat i telefonen, eftersom att det annars är omöjligt för tjuven att logga in. Det anses så pass oaktsamt att det inte kan ursäktas och att kvinnan därför ska ansvara för självrisken på 12 000 kronor.

Allmänna reklamationsnämnden

  • Allmänna reklamationsnämnden (ARN) är en myndighet som prövar tvister mellan konsumenter och företag.
  • Reklamationsnämnden arbetar med avdelningar för skilda områden som motor, fritidsbåtar, resor och försäkringar. Varje avdelning består av en juristdomare och konsument- och näringslivsrepresentanter.
  • Nämnden gör rekommendationer, och besluten är inte juridiskt bindande. Men i regel följer seriösa företag nämndens rekomendationer.

Källa: Nationalencyklopedin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.