Leksakskataloger förstärker könsroller

Uppdaterad
Publicerad

Flickor ska ägna sig åt mode och heminredning, medan pojkar ska intressera sig för byggen och vetenskapliga experiment. I alla fall om man ska tro leksakskatalogerna, som förmedlar stereotypa könsroller, enligt forskning från Mälardalens högskola.

Så här års är det många barn som noga går igenom leksakskataloger och drömmer om vad de ska få i paket. Men genom leksakskatalogerna får de en förstärkt bild av traditionella könsroller.

– Trenden under de senaste åren, om man jämför med slutet av 1970-talet och 1980-talet, är att vi går mot allt mer könssegregerade leksaker, säger Yvonne Eriksson, docent i informationsdesign vid Mälardalens högskola i ett pressmeddelande.

För andra året i rad har hon studerat bilderna i ”Önskeboken – Barnens stora leksaksbok”, som är en reklamkatalog som delas ut till många svenska hushåll inför julen.

Enligt Yvonne Eriksson uppmuntras flickor i katalogen till att intressera sig för mode, heminredning och att ta hand om husdjur. Det medan pojkarna förväntas ägna sig åt lek med byggsatser, bilar och experimentlådor. Hon anser att konsekvensen av skillnader på leksaker gör att barn tränas in i traditionsburna könsroller.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.