Pär-Ove Lindqvist (M), oppositionsråd i Lindesberg och Ewa-Leena Johansson (S), ordförande i kommunstyrelsen i Ljusnarsberg, anser att det är en sträcka som är viktig att behålla busstrafiken på. Foto: Arkivbilder/SVT

Lindesberg och Ljusnarsberg kommun går samman – betalar för buss 308

Uppdaterad
Publicerad

Det har sedan länge varit känt att flera busslinjer i Örebro län läggs ner när regionen behöver spara pengar. En av dem är linje 308, som går mellan Lindesberg och Kopparberg, och där har kommunerna Lindesberg och Ljusnarsberg beslutat att hitta en gemensam lösning – och tillsammans betala för bussen.

Det var P4 Örebro först med att berätta.

Kommunerna går in och finansierar ett antal turer, med start till våren, och året ut. Därefter hoppas man på att hitta en annan lösning.

Länstrafiken i Örebro län

– Det kostar ungefär fem miljoner att trafikera sträckan under ett helt år, så det kommer ju kosta oss ungefär två miljoner, vilket är en stor kostnad för en sådan liten kommun, säger Ewa-Leena Johansson (S), ordflörande i kommunstyrelsen i Ljusnarsberg.

Det är den norra länsdelen, mellan Lindesberg och Kopparberg, som kommer att trafikeras.

”En viktig pulsåder”

– På något vis måste man hitta en lösning för att trafikera sträckan. Det är en väldigt viktig pulsåder i Lindesberg, och även i Ljusnarsberg, säger Pär-Ove Lindqvist (M), oppositionsråd i Lindesberg.

– Mitt parti var, på regional nivå, emot nedläggningen av linjerna.

Lindqvist menar att tåget inte kan ersätta busstrafiken.

– Den som åker tåg kan behöva gå 1-1,5 mil till närmsta station.

”Besviken”

Bengt Storbacka (S), kommunstyrelsens ordförande i Lindesberg, säger till P4 Örebro att han inte är nöjd med att kommunerna känner sig tvungna att gå in med egna pengar.

– Vi har påtalat det här sedan i våras, jag är besviken på att vi sitter med det nu, säger han.

I klippet berättar regionrådet Nina Höijer (S) om oron över bussneddragningarna i länet. Intervjun gjordes innan beskedet om buss 308 kom.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Länstrafiken i Örebro län

Mer i ämnet