Under valrörelsen ifjol kampanjade AfS över hela landet med tröjor med Migrationsverkets symbol på, och texten ”Återvandringsverket”. Man delade också ut broschyrer i bostadsområden som till exempel Vivalla i Örebro, med en ”återvandringsplan” för invandrare.
Migrationsverket polisanmälde partiet, men åklagaren valde att inte inleda någon förundersökning, ett beslut som Migrationsverket nu överklagar till kammaråklagaren i Göteborg.
Inte tillräckligt allvarligt
– Åklagaren ansåg dels att det här inte var särskilt allvarligt, dels att vi hade kraft att själva hantera saken. Han menade att när vi väl kontaktade AfS så upphörde också det påstådda varumärkesintrånget eftersom det twitterkonto som använde vår logga förändrades, säger Migrationsverkets kommunikationsdirektör Fredrik Bengtsson.
Men det räcker alltså inte, anser Migrationsverket.
– Vi är en svensk myndighet som fattar beslut i ärenden som påverkar människors framtid. Den viktiga, principiella fråga vi vill få prövad är hur långt ett politiskt parti kan gå gentemot svenska myndigheter, säger Fredrik Bengtsson.
Försåtlig desinformation
Han trycker på att partiet i det här fallet på ett sofistikerat sätt inte bara kapat Migrationsverkets logga utan dessutom kopplat ihop den med något man kallar ”Återvandringsverket” för att på ett försåtligt sätt ge sken av att det handlar om en myndighet och sedan spridit felaktig information.
– Med tanke på de många gånger vi möter utsatta människor så är verkets logotyp en viktig kvalitetsstämpel i all vår information. Man måste kunna lita på att det är vi som är avsändaren och ingen annan. Här handlar det dessutom om ett parti som ställde upp i riksdagsvalet. Därför är det särskilt viktigt att det här ärendet prövas.