Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Ett tiotal medlemmar ur Askersunds Veteranfordonsklubb jobbar som bäst på att återställa den gamla Reo-bussen från 1931. Om tre år ska den gå att se på utställningar och mässor igen. Foto: SVT

Nästan 90 år efter premiärturen – här får den gamla bussen liv igen

Uppdaterad
Publicerad

Från buss via brandbil till skogskoja och snart tillbaka till buss igen. Det har tagit 90 år men snart kan den gamla bussen från 1931 visas upp i skick som ny tack vare Askersunds Veteranfordonsklubb. Vägen dit har dock varit kantad av både detektivarbete och många timmars mekande.

1931 levererades en ny linjebuss av modellen Reo till Nilssons Omnibustrafik i Åmmeberg. Den kom specialtillverkad från AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping och skulle trafikera sträckan Mariedamm – Askersund.

Brandbilen till vänster är den ombyggda bussen från 1931. Foto: SVT

– Det gjorde den fram till 1946, berättar Hans Gunnarsson på Askersunds Veteranfordonsklubb, då den byggdes om till brandbil med placering i Lerbäck.

Tog hem bussen ur skogen

Som brandbil tjänstgjorde den ytterligare fram till 1958 innan den skrotades och av okänd anledning blev stommen till en jaktkoja ute i skogen under många år. Där hittades den övergiven av medlemmar ur veteranfordonsklubben som tillsammans bestämde sig för att den gamla bussen var värd ett bättre öde.

– Vi tog väl hem den ur skogen för 16-17 år sedan, säger Hans Gunnarsson, men då var den i bedrövligt skick. Bara ramen var kvar.

Nedgrävd i grusgrop

Efter det följde många år av detektivarbete för att hitta reservdelar innan man kunde starta själva renoveringen.

Hans Gunnarsson pekar på ett av hjulen på den andra bussen man hittade som var nedgrävd i en grusgrop. Foto: SVT

– Till sist var det någon som upplyste oss om att det låg en likadan buss nedgrävd i en grusgrop i Salboviken. Den fick vi hjälp att bärga och ur den har vi kunnat plocka många godbitar.

Vissa delar har fått specialtillverkas och en del arbete lejer man bort. Det nya hjärtat i bussen, motorn, kommer från en Epa-traktor i Ljungby i Småland. Tack vare EU-bidrag har nu arbetet med bussen tagit fart ordentlig.

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
När SVT kommer på besök passar man på att testa den nya motorn. Men man får inte ha för bråttom. Foto: SVT

”Ligger bra till”

Om tre år räknar motorentusiasterna, eller gubbdagis som Hans skämtsamt kallar gruppen som jobbar med bussen två dagar i veckan, att den ska gå att se på bilmässor och utställningar igen. Men rullar – det gör den redan nu i sin enkelhet utan kaross och en massa andra finesser.

– Det har gått jättebra, konstaterar Hans Gunnarsson. Fortsätter vi i den här takten så ligger vi jättebra till.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer