1931 levererades en ny linjebuss av modellen Reo till Nilssons Omnibustrafik i Åmmeberg. Den kom specialtillverkad från AB Svenska Järnvägsverkstäderna (ASJ) i Linköping och skulle trafikera sträckan Mariedamm – Askersund.
– Det gjorde den fram till 1946, berättar Hans Gunnarsson på Askersunds Veteranfordonsklubb, då den byggdes om till brandbil med placering i Lerbäck.
Tog hem bussen ur skogen
Som brandbil tjänstgjorde den ytterligare fram till 1958 innan den skrotades och av okänd anledning blev stommen till en jaktkoja ute i skogen under många år. Där hittades den övergiven av medlemmar ur veteranfordonsklubben som tillsammans bestämde sig för att den gamla bussen var värd ett bättre öde.
– Vi tog väl hem den ur skogen för 16-17 år sedan, säger Hans Gunnarsson, men då var den i bedrövligt skick. Bara ramen var kvar.
Nedgrävd i grusgrop
Efter det följde många år av detektivarbete för att hitta reservdelar innan man kunde starta själva renoveringen.
– Till sist var det någon som upplyste oss om att det låg en likadan buss nedgrävd i en grusgrop i Salboviken. Den fick vi hjälp att bärga och ur den har vi kunnat plocka många godbitar.
Vissa delar har fått specialtillverkas och en del arbete lejer man bort. Det nya hjärtat i bussen, motorn, kommer från en Epa-traktor i Ljungby i Småland. Tack vare EU-bidrag har nu arbetet med bussen tagit fart ordentlig.
”Ligger bra till”
Om tre år räknar motorentusiasterna, eller gubbdagis som Hans skämtsamt kallar gruppen som jobbar med bussen två dagar i veckan, att den ska gå att se på bilmässor och utställningar igen. Men rullar – det gör den redan nu i sin enkelhet utan kaross och en massa andra finesser.
– Det har gått jättebra, konstaterar Hans Gunnarsson. Fortsätter vi i den här takten så ligger vi jättebra till.