Nu får patienters klagomål snabb återkoppling

Uppdaterad
Publicerad

Nytt år och ny lag. Vårdgivarna kommer behöva återkoppla till patienters klagomål inom fyra veckor.

Lagen om stöd vid klagomål mot hälso- och sjukvården trädde i kraft vid nyårsskiftet.

Den innebär bland annat att patienterna ska ges stöd av patientnämnden när det kommer till att få sina klagomål besvarade av vårdgivare, och det är i första hand vårdgivarna själva som har fyra veckor på sig att besvara klagomålen.

– Det kommer bli en stor omställning och det gäller att vi tar den här förändringen på allvar, säger Inger Nordin Olsson, chefsläkare inom Region Örebro län.

”Tagit för lång tid”

Regionen har nu jobbat med att omstrukturera organisationen kring chefsläkare och administrativ personal för att förbättra funktionen med att komma med svar till patienter.

– Så som det har varit tidigare har det tagit för lång tid. Nu får vårdgivaren bygga upp en struktur när det gäller att ta hand om klagomål och synpunkter, säger Inger Nordin Olsson.

I svaret till patienten ska vården redogöra vad som har hänt och vad vården ska göra för att undvika framtida misstag.

– Det här har varit vårdgivarens ansvar och skyldighet sedan tidigare, men nu lagförs ansvaret för att lyssna på patienten och återkoppla med med svar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.