Foto: SVT

Begravningar på webben – fenomen som bara växer

Uppdaterad
Publicerad

Få saker kan förändra livet så hastigt som när en anhörig går bort, men mitt i sorgen måste en begravning planeras. Fler och fler väljer några att planera begravningen på nätet, istället för att gå till en fysisk begravningsbyrå.

Enligt begravningslagen måste en avliden person gravsättas inom en månad efter att hon eller han har gått bort. Men sedan några år tillbaka har alternativ till de traditionella begravningsbyråerna dykt upp på internet. Det gäller dels för de efterlevande som ska planera sin anhöriges begravning men också för den som lever och själv vill visa för sina anhöriga vad man själv vill ska hända efter sin egen bortgång.

– Vi ser att det börjar komma, det har kommit på andra ställen. I storstäder och framförallt i Danmark där det har blivit stort, säger Marcus Götmar, begravningsrådgivare i Örebro.

Fenomen som växer

Nu tar en av de etablerade begravningsbyråerna i Örebro upp konkurrensen med nätbyråerna genom att själva lansera en webbsida där man som anhörig kan planera en begravning utan att behöva träffa en begravningsrådgivare ansikte mot ansikte.

Ett fenomen som växer, enligt branschorganisationen Sveriges begravningsbyråers förbund.

– Vi vet att det ökar, säger Ulf Lernéus, förbundsdirektör.

Götmars i Örebro kommer fungera som pilotbyrå för den kommande webbsidan, som förbundet ligger bakom, och är därmed första fysiska begravningsbyrå att driva en webbsida där man kan beställa en begravning utan personliga möten.

”En generationsfråga”

– Sen kommer det rullas ut till de andra efterhand, fortsätter Ulf Lernéus.

Vilka tror du det är som vill planera begravningar på nätet?

– Det är väl dels en generationsfråga – de som är vana att göra mycket på nätet, säger Marcus Götmar.

– Sen, framförallt i början i alla fall, tror jag att det är de som vill ha de väldigt enkla begravningarna som vill göra så. Eller där man kanske bor på en annan ort och ha svårt att komma hit.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.