Följ med när SVT träffade några A-traktorglada ungdomar i Askersund i klippet ovan. Foto: Martin Wik / SVT

Nu rullar fler A-traktorer än någonsin på Sveriges vägar

Uppdaterad
Publicerad

Tack vare en förenkling av de tekniska kraven på A-traktorer har antalet fordon ökat med 27 procent på mindre än ett år. Det märks på många håll i landet där A-traktorer numer kan byggas om av vilken bil som helst.

Under 2020 lättade Transportstyrelsen på reglerna vilket gjorde det möjligt att bygga om även automatväxlade bilar till A-traktorer.

Tack vare regeländringen har Wiking Lindblad i Askersund kunnat bygga en unik A-traktor av den bil som fanns att tillgå hemma, en Opel Astra årsmodell 2007. Något som fler väljer att göra – även om Volvo fortfarande är den överlägset vanligaste A-traktorn.

A-traktorer

– Man vill ju inte vara som alla andra. Däremot är det viktigt att man står ut av rätt anledning. En grön A-t

”Det är många som hajar till” konstaterar Wiking Lindblad som var först i Sverige med sin ombyggda Opel Astra 2007. Foto: SVT

raktor med rosa fälgar står ju också ut, men jag vill ju köra något som är snyggt med rätt utseende, inredning och ljud.

Inga baksäten tillåtna

Baksätet på Opeln var enligt reglerna tvunget att byggas bort för passagerare men det har istället fått ge plats åt en rejäl ljudutrustning, något som inte alltid är så populärt bland boende i centrum där a-traktorerna cirkulerar. 

– Men faktiskt är det inte så många som klagar, konstaterar Wiking Lindblad. Det här är en stad där motorintresset är stort, inte bara bland unga.

Följ med när SVT träffade några A-traktorglada ungdomar i Askersund i klippet ovan.

Västerbotten i topp

Åsele är den kommun som har flest A-traktorer per hundra invånare tätt följt av Vilhelmina och Ånge. Även Askersund, där Wiking bor, har hög andel. Men det är en dyr hobby, speciellt mätt i den ekonomin som många tonåringar har.

– Det kostar 16 kronor litern, och man har inte alltid råd som ung om man inte har något jobb, säger Emma Rondell, vars A-traktor drar ungefär 0,9 liter per mil.

Lägre varvtal

Enligt Mikael Andersson, presschef på Transportstyrelsen, drar de moderna A-traktorerna runt 1 liter per mil. En äldre kan dra 3-4 liter. Så ytterligare en effekt av lagförändringen är att utsläppen minskar genom att motorn inte längre behöver upp i lika höga varvtal för att nå maxhastighet.

Men kan inte den effekten ätas upp av att fler nu kör A-traktor?

– Det är svårt att svara på. Det man kan tänka på är att det är en nyare fordonspark som A-traktorn byggs av idag. Bygger man om modernare bilar blir det normalt mindre utsläpp.

Här finns flest A-traktorer i förhållande till invånare:

Kommun – län – antal a-traktorer – antal/100 invånare

Åsele – Västerbotten - 71 – 2,5

Vilhelmina – Västerbotten – 139 – 2,1

Ånge – Västernorrland – 166 – 1,8

Årjäng – Värmland – 174 – 1,7

Dorotea – Västerbotten – 43 – 1,7

Älvdalen – Dalarna – 119 – 1,7

Sunne – Värmland – 220 – 1,6

Säter – Dalarna – 182 – 1,6

Malung-Sälen – Dalarna – 165 – 1,6

Arjeplog – Norrbotten – 44 – 1,6

Strömsund – Jämtland – 185 – 1,6

Askersund – Örebro – 180 – 1,6

Ragunda – Jämtland – 79 – 1,5

Eda – Värmland – 125 – 1,5

Källa: Transportstyrelsen 2021

Populäraste bilmärkena att bygga om till a-traktor

  1. Volvo
  2. Nissan
  3. BMW
  4. Suzuki
  5. Scania
  6. Ford
  7. Audi
  8. Mazda
  9. Mitsubishi
  10. Chevrolet

Källa: Transportstyrelsen 2021

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

A-traktorer

Mer i ämnet