Flera taxichaufförer och kunder har vittnat om att felbokningar och uteblivna körningar blivit allt vanligare sedan Cabonlines bokningstelefon flyttade till Lettland.
– Vi har varit tvungna att centralisera vissa funktioner till bland annat Stockholm men även till Lettland och tyvärr tvingats säga upp många duktiga medarbetare, säger Christer Holmlund, regionchef på Cabonline.
En pandemineffekt
Anledningen till flytten, menar Christer Holmlund, är effekten av covid-19 som drabbat taxibranschen väldigt hårt.
– Från att köra trafik dygnet runt så stod våra fordon helt stilla.
Telefonväxeln för Örebro läns taxi flyttades i början av coronapandemin. Under vissa tider på dygnet kopplades man till Uppsala, sedan i slutet av 2020 till Stockholm. Men i början av sommaren lämnade växeln landet och flyttades till Cabonlines callcenter i Riga, som företaget drivit i egen regi redan 2005.
”Få har svenska som första språk”
– Väldigt få av de som arbetar på våra callcenters i Lettland har svenska som förstaspråk, däremot har vi som krav att man ska ha lägst språkkunskap B2, säger Christer Holmlund.
Nivå-B2 kräver att man är en självständig språkanvändare, enligt den europeiska referensramen för språk, GERS, som används i hela Europa.
Den här nyheten är ett tips från tittare. Har du också tips som kan bli en nyhet- hör av dig till oss på orebro@svt.se