På tisdag och onsdag stannar upplysningturnén om det orange kuvertet till i Örebro. Pensionsmyndigheten har spenderat 2,7 miljoner kronor på kampanjen Kuvertjakten som rullar genom landet, och ute vid Marieberg vill man locka till läsning och väcka intresse för det kanske lite osexiga ämnet.
– Målet är att träffa ungefär 10 000 sparare och pensionärer för att höra vilka frågor de har, säger Johan Andersson, pressekreterare på Pensionsmyndigheten.
Olika frågor
De vanligaste frågorna skiljer sig något åt mellan generationerna, och enligt Johan blir många positivt överraskade när de får en helhetsbild.
– De äldre brukar ställa frågor om bostadstillägg. De yngre vill veta mer generellt eftersom de kanske får kuvertet första gången.
Ger standardråd
Enligt Johan är unga sällan medvetna om att det är bra att kolla om arbetsgivaren betalar in tjänstepension, vilket 9 av 10 trots allt gör.
– Vi ger några standardråd: Jobba vitt och betala skatt, jobba så länge du kan och jobba på en arbetsplats som erbjuder tjänstepension.
Se upp för pensionspropaganda
Den här tiden på året finns det även anledning att vara uppmärksam på aktörer som vill locka till sig sparkapital av besvikna kuvertöppnare, och myndigheten har också tagit fram en egen checklista mot pensionspropaganda.
– De som skräms smäller vi på fingrarna. Många brukar passa på när de orange kuverten skickas ut.