Foto: Jesper Mattsson /SVT

Protester mot planer på nya godsspår nära bostadsområden

Uppdaterad
Publicerad

Nu kommer protester mot planerna att flytta godsspåren genom Örebro. Flytten skulle betyda att godstågen lämnar centrala Örebro och istället passerar ett antal stora bostadsområden i stan. Både villaägare och Hyresgästföreningen är kritiska.

I dag går både godståg och persontåg rakt genom Örebro.

Men man vill ha plats för fler snabba persontåg och minska bullret från godstrafiken och då vill kommunen flytta godspåren. Enligt den översiktsplan som har gjorts ska godstågen istället färdas på nya spår i närheten av motorvägen.

Tågbuller

Det betyder att tågen ska gå nära flera av Örebros stora bostadsområden, som till exempel Varberga, Rosta och Oxhagen.

Hndren Ghasabi Ghaderi, ordförande för Hyresgästföreningen i Örebro. Foto: Jesper Mattsson/SVT

– Det är väldigt oroväckande, säger Hndren Ghasabi Ghaderi, ordförande för Hyresgästföreningen i Örebro.

SVT Play: Se inslaget här

Men Örebro kommuns styrande politiker menar att flytten inte blir en försämring.

– Förmodligen blir det bättre. Några av dem har redan i dag järnvägsspår. I andra de andra fallen passar vi på längs motorväg och sådant som stör i alla fall. Vår bedömning är att det nya läget kommer att påverka mycket mindre än det gamla, säger kommunalrådet Björn Sundin (S).

Villaägare protesterar

Även villaägareföreningen i Hagaby protesterar mot tankarna på ett nytt godsspår. Redan idag går tågtrafiken genom stadsdelen, men med de nya planerna skulle man få spår på ytterligare en sida.

– Godstrafik ska gå utanför Örebro och inte i Örebro, säger Torbjörn Roos, Hagaby villaägareförening.

Området Hagaby kan få spår på ytterligare en sida enligt förslaget. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Istället föreslår han att den mark som sparats utanför staden för just framtida järnvägsspår ska användas.

– Personligen blev jag lite förvånad när det här förslaget kom. Det finns ju ett järnvägsreservat  säger Torbjörn Roos.

Inte behöva stå ut med

Nu kommer de synpunkter som har kommit in på förslaget att gås igenom. Men kommunalrådet Björn Sundin tror att staten, som står för notan när järnvägar byggs, kommer att tycka att det är för dyrt att dra godstrafiken utanför Örebro.

– Det är inte sannolikt att staten kommer att betala extra mycket pengar för att göra en stor krok runt Örebro, säger han till SVT Nyheter.

Björn Sundin (S), kommunalråd i Örebro. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Ska försöka sätta stopp

Men planerna kommer att få fortsatt motstånd. Hyresgästföreningen kommer att försöka sätta stopp för tankarna att flytta trafiken närmare de stora hyreshusområdena.

– Det här områdena kommer att få stå ut med det som man vill att hyresgäster centralt inte ska behöva stå ut med, säger Hndren Ghasabi Ghaderi och fortsätter:

– Det är klokt att man vill få det ut ur staden, men frågan är bara: Hur ska vi göra det så att det blir en bra lösning för oss alla?

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågbuller

Mer i ämnet