Såhär ska Rudbecksgatan se ut 2025 när systemet med BRT är helt utbyggt. Långa snabbussar trafikerar då de mittersta körfälten medan biltrafiken får åka i ytterfilerna. Foto: Illustration av Anders Lind, Örebro kommun

Regeringen vill ta bort stadsmiljöavtalen – då hotas Citylinjen i Örebro

Uppdaterad
Publicerad

Regeringen vill lägga ned systemet med stadsmiljöavtal och det kan ställa till det för Örebro kommuns satsning på Citylinjen och snabbbussar, rapporterar P4 Örebro.

För att främja hållbara städer genom att bland annat få fler att åka kollektivt har kommuner och regioner i landet de senaste åren fått miljardsummor av staten.

Örebro kommun hade räknat med fortsatt stöd för att på så vis kunna bygga klart Citylinjen, men om avtalet nu uteblir kan det bli svårt ekonomiskt.

– Just nu vet vi inte riktigt hur vi ska få ihop finansieringen, säger Ingela Berndt på Örebro kommun till Sveriges Radio.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.