Så får deras uppfinning kunder att minska matsvinnet

Uppdaterad
Publicerad

Cirka 37 kilo ätbar mat och dryck slängs per person varje år enligt siffror från Livsmedelsverket. För att minska matsvinnet lanserades ett nytt rabattsystem för att få bukt med problemet. Och gensvaret har varit stort sedan starten i juni.

Tillhör du en av alla som brukar gräva långt in i kyldiskarna och hyllorna efter varor med längst bäst före-datum? Då är du garanterat inte ensam. Men skulle ditt beteendemönster kunna ändras om du kunde få halva priset för en vara som går ut om en eller två dagar?

Det är något som grundarna bakom Örebroföretaget Deligate vill få till med sin produkt.

– Vi förväntade oss ingenting när vi levererade den första modellen i juni, och nu finns produkten i omkring 90 butiker, säger Mattias Chahin och Adam Vikström, Örebrokillarna bakom idén.

Går att minska svinnet och spara pengar

Genom rabattsystemet kan konsumenterna hjälpa butikerna att minska matsvinnet genom att välja varor med kort datum. I gengäld går det att få upp till 70 procent rabatt på en vara, exempelvis en produkt som man avser att tillaga samma kväll.

Matsvinn är idag ett stort problem och enligt Jordbruksverket slängs allra mest mat i hushållen, ungefär 75 procent av matavfallet.

– Det är i hushållen som den stora förändring behöver ske. Bara för att butikerna kastar mindre behöver inte det betyda att det kastas mindre, säger Adam Vikström.

Produkten sprider sig snabbt

Nu nio månader sedan den första leveransen har Adam och Mattias koncept växt och finns nu i omkring 90 butiker i Sverige, men också i Finland och Danmark.

– Vi hade ingen aning hur det skulle gå när vi satte oss i skåpbilen och körde ner till Älmhult med den första maskinen, säger Mattias Chain.

– Det har gått över förväntan och vi har fått ett jättevarmt mottagande av butikerna och konsumenterna, säger Adam Vikström.

Hör Adam Vikström och Mattias Chahin berätta mer i klippet.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.