Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det är förbjudet att marknadsföra produkterna med bilder på frukt och godis – hur kan det då se ut så här? I klippet förklarar SVT:s reporter anledningen. Foto: Anton Johansson/SVT

Så marknadsförs e-cigg och e-vätskor på sociala medier

Uppdaterad
Publicerad

E-cigaretter och e-juicer förekommer i stor utsträckning på sociala medier. Där delar återförsäljare med sig av erbjudanden och uppmaningar om att besöka deras försäljningsplatser online.

Det finns skyddslagstiftning som innebär att det inte är tillåtet att marknadsföra vare sig e-cigaretter eller vätskor någonstans på internet som inte är en försäljningssajt. Är produkterna nikotinfria däremot är möjligheterna näst intill obegränsade. Även om de kan se exakt likadana ut som de produkter som innehåller nikotin.

– Sociala medier är inte särskilt viktigt för oss, vi använder det för att visa vårt sortiment av nikotinfria produkter, säger Andreas Eriksson, vd på Eurobrands som säljer e-cigg och e-vätskor på nätet.

Dom i oktober 2022

I slutet av förra året meddelades det i en dom från Patent- och marknadsdomstolen att det inte är tillåtet att göra reklam för produkterna på internet och därmed sociala medier. Ett företag tilldelades i samband med domen vite för att ha lagt upp bilder på e-vätskor i kombination med frukt och godis.

Detta förekommer fortfarande på flera plattformar online, visar en genomgång som SVT Örebro gjort. Företagen hänvisar då till att produkterna är nikotinfria och därmed inte omfattas av skyddslagstiftningen.

I klippet får du se exempel på hur det kan se ut på de olika återförsäljarnas sociala medier.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.