Så tycker föräldrar om digitaliseringen i förskolan

Publicerad

Åsikterna om digitala verktyg i förskolan går isär. Flera föräldrar SVT Nyheter Örebro pratar med är positiva till digitaliseringen, men vissa känner oro över hur verktygen kan användas.

– Risken är kanske att man sätter igång en film för att ersätta personal som frånvarande, säger Maria Berndtsson, en av föräldrarna.

SVT Nyheter Örebro har rapporterat att kommunala förskolor kommit olika långt med att införa digitala verktyg i pedagogiken – vilket 2019 blev obligatoriskt i läroplanen.

Vi begav oss ut i centrala Örebro för att fråga vad föräldrar tycker om digitaliseringen i förskolan.

Hör deras svar i klippet ovan.

Vad tycker du om digitaliseringen i förskolan?

Albin • Digital teknik hör inte hemma i en förskola där barnens behov bör vara i centrum.
Farorna och riskerna med den moderna digitala tekniken är tydlig för den som öppnar ögonen och söker information om ämnet. Flimrande pixlar och hypnotiska videos är inget som borde tvingas på barn till förmån för papper och kritor.

Gun-britt • Barn skall lära sig genom böcker inte digitalat

MF • Som förälder till ett förskolebarn ser jag inte vitsen med att lära så små barn digital verktyg. Jag är inte en bakåtsträvare men vill inte att min unge ska sitta med en surfplatta på dagis. Han ska lära sig att umgås med andra barn och vuxna, utveckla sina sociala färdigheter och bara leka! Vad är det för fel med det liksom?? Måste det vara så himla skitnödigt ända ner i förskoleåldern också? Vad är nästa steg - ingörande av betyg? Det är ju inte så att han inte kommer att lära sig tekniska färdigheter ändå. När jag var liten fanns inte alla dessa digitala verktyg, men jag är har ju lärt mig använda dem ändå. Och kan vi sluta sätta så himla mycket press på pedagogerna, herregud.

Peder • Ett stort misstag att göra digitala verktyg obligatoriskt! Konsekvenserna är genomgripande efter införandet: nu behöver pedagogerna inte ”hymla” med användning av paddor för allt och inget, slentrianmässigheten är skrämmande. Vi föräldrar som har koll på forskning och som vet hur barnens kompisar redan använder digitala verktyg på fritiden för mycket är djupt oroade. Som någon skrev tidigare: en förutsättning är att a) det finns utbildning kring användning (och vilket pedagogiskt arbete som behövs kring användning) b) tydliga och begränsade ramar kring användning. Detta finns inte. Föräldrar som kritiserar möts med slagorden ”det är inte vi - vi måste enligt läroplanen”… så snabbt blev digitala verktyg accepterade som barnpassning. Kan vi vända på frågan: vilka barn saknar tillgång till digitala verktyg? Vad är det som förskolan ska erbjuda som saknas när digitala redskap används i hemmet?

Eveline • Vilket påfund! Barn som socialiserar sig, leker utomhus, lär sig att samspela etc. är de som klarar sig bättre längre fram, även när det gäller att lära sig digitala verktyg men framförallt ur hälsoaspekter. Förskolan är frivillig så varför ska den alls innehålla obligatoriska moment och en läroplan?

Barn lär sig att förstå sin omvärld genom att utforska den på plats. Du lär dig inte språk bättre genom att trycka på knappar på en apparat än att samtala med din omgivning. Dessutom samspelar kropp och hjärna vid inlärning, med digitala verktyg är kroppen passiv.

Men säkert är det smidigt att införa detta för att digitala verktyg skapar beroende och stillasittande. En sorts falskt lugn så att det går att trycka in ytterligare barn i de redan fulla barngrupperna.

De förskollärare jag känner är enstämmiga: de digitala verktygen de tvingas använda är "skit" och det enda som händer är att barnen blir inaktiva ytterligare en liten stund varje dag. Många barn går inte ens ut med sina föräldrar och leker och promenerar på fritiden utan blir även hemma sittandes med en surfplatta. Och det problemet har ju vuxenvärlden skapat för barn i alla åldrar. Vi lägger därmed grunden för framtida ohälsa!

Jobbar på förskola • Får höra oj vad spännande saker ni gör.
För hör barnen förstår verkligen.

Jag använder appar som barn inte sätt förut som de ej har hemma / eller om de finns hemma används de på ett annat sätt.

Jag som pedagog sitter alltid med barnen och prata om vad de gör.

Förmedlar är först väldigt ”rädda för att vi använder mycket digitala verktyg och uttrycker sig att de inte tycker om att vi gör de och att deras barn inte för göra de hemma.
Men de kommer senare tillbaka och berömmer en för de vi har gjort och säger oj vad kul och spännande de förstår att vi inte bara ger en surfplatta utan har ett pedagogiskt syfte i varför.

Barn blir även att få mer förståelse för att alla människor är olika och behöver olika hjälpmedel.

En med dyslexi • Tycker digeltaliseringen är bra barn lär sig i tidig ålder att de finns bar hjälpmedel att tillgå för de som har svårigheter exempel är att de kan tala in ett sök ord och de blir rätt utan hjälp de känner sig själv ständiga och duktiga

Sen om man även har läsning på ord och bokstäver kommer de av sig själv att de väljer att skriva in bokstäverna istället föra att prata sen skriver de även de analogt

Har även märkt att gör man liknade saktare analogt väljer barn gärna de och inte de digitala som många tror sen om man gör de mer tillgänglig blir de och inte lika ”intressant och wow vi får jobba med iPaden utan de vet att de är ett komplement i deras lärande och behöver jag den hjälpen tar jag fram de

Ett exempel barnen vet hur de talar in en mening och får den uppläst och kan ändra den till bara stora bokstäver så kan den själv skriva till ex till mamma med penna Men då utan hjälp från vuxen känna jag kan själv men att den vuxna finns om jag behöver hjälp

Bra hjälpmedel finns

Gustav • Men åh, vi tror att våra barn är små vuxna som kan och ska "lära sig" att reflektera och tänka kritiskt. Det är inte så barn mognar, även om vi är många pedagoger i landet som önskar att det vore så.

Barn upp till 6-7 års ålder måste i första hand bara få VARA istället för att LÄRA. De måste få vara trygga, nära vuxna som de ser upp till och kan knyta an till. De måste få upptäcka sin värld, på sitt sätt - och leka leka leka. Gärna själva, eller i familjen, eller i små grupper. Bara på så sätt kan de mogna - och när de är mogna är de redo att lära.

Vi behandlar barn som små vuxna när vi tror att de ska lära av digital teknik, när de i själva verket lär allra mest av vuxna som de ser upp till och kan knyta an till!

Vad blir resultatet? Jo, barn som aldrig mognar och under senare skolgång förblir omogna och inte kan lära sig då heller...

Litar på våra lärare. • Vissa verkar tro att barnen bara får använda iPaden 8 Tim om dagen. Eller att barnen blir "sjuka" av att sitta vid iPaden 20 min per dygn...

Barn idag där föräldrar "förbjuder" iPad el mobiler tills dom är rätt gamla. Dom barnen kan få ett kraftigt beroende efter Spel då det känns som mer förbjuden upplevelse.

Får barnet lära sig att iPaden är ett tråkigt"Verktyg" i tidig ålder. Då kopplas det i hjärnan omedvetet till en tråkigare upplevelse än att det kopplas som en jätte rolig "Förbjuden" upplevelse. Även om dom börjar spela.

Men alla barn fungerar olika givetvis. Precis som allting annat....

Sen själva läroplanen om digitala verktyg kommer nog forskare och lärare hitta en bra läroplan med tiden. Det kommer ju både vara Digital läroplan och Penna och papper plan 😉

I Läroplanen borde även barnen lära sig laga sina egna mobiler. Som en Teknik lektion. Då lär sig barnen att vara mera försiktiga och ta vara på "miljön". Tror barn kan lära sig det redan i 11-12 års åldern utan problem.....

Mona • Släng in pennor o böcker

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.