Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Fredrik Mellqvist, generalsekreterare på Brottsofferjouren, som vill återupprätta förtroendet för jourerna efter att många blivit lurade när bedragare smutsat ner deras namn. Foto: SVTVisa alla (2)
Visa alla (2)

Så vill Brottsofferjouren minska bedrägerierna med ny app

Uppdaterad
Publicerad

Bedrägerier via telefon där folk falskt utger sig för att komma från olika organisationer och myndigheter har ökat i Sverige. I kampen mot bedrägerierna testar nu Brottsofferjouren en ny app där de anställda kan identifiera sig när de tar kontakt med brottsutsatta.

– Alla organisationer och företag måste hjälpas åt för att inte begränsa människor liv, så man inte avstår från tjänster på grund av rädsla, säger Fredrik Mellqvist, generalsekreterare på Brottsofferjouren.

Över tre miljoner kronor kom bedragare åt under loppet av ett år genom att utge sig för att ringa från Brottsofferjouren. Ofta har flera av jourernas nummer, både lokalt och nationellt, missbrukats av bedragarna. När det ringt har det därför sett ut som att Brottsofferjouren ringer.

Örebroföretag har utvecklat app

Nu tar organisationen hjälp av en digital app som ett lokalt företag i Örebro tagit fram. Appen går ut på  att den som rings upp säkert ska veta vem man har på andra sidan luren. Och det här är något som kommer att efterfrågas mer och mer enligt Brottsofferjouren, som tröttnat på att få sitt rykte nersmutsat.

– Särskilt när människor uppmärksammas på att det inte går att lita på det nummer som så står på displayen när det ringer. När man börjar inse hur lätt det är att manipulera systemet, då inser man att det behövs en annan typ av tjänst. Då bli det här lika självklart framöver som att vi legitimerar oss med  banki-d idag, säger Fredrik Mellqvist.

Oro för att de utsatta blir mer isolerade

Det är fyra jourer som testar säkerhetslösningen i dagsläget: Södra Stockholm, Stockholm-Gotland, Uppsala län och Nacka-Tyresö-Värmdö. Enligt Brottsofferjouren är det viktigt att skydda de allra sköraste så att de inte blir begränsade från att våga ta hjälp i framtiden.

– Om bedragarna gör att människor inte vågar använda tjänster så måste alla organisationer och företag hjälpas åt för att inte begränsa människor liv.

  • Så kallad vishing, där bedragare lurar folk på telefon att lämna ut bankkoder eller att logga in på bank-id, har ökat lavinartat i år jämfört med förra året.
  • Det rör sig om 386 miljoner i Sverige mellan januari och augusti i år som bedragare kommit åt, en ökning med 108 procent. Det visar statistik från NOA:s nationella bedrägericenter.
  • Under 2021 gjordes 11 600 anmälningar gällande vishing i Sverigie.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer