Nu ska fler börja cykla i Bråten och Stolpetorp. Foto: Anders Wiklund / Lise Åserud / TT

Satsning för bilfritt liv bland barnfamiljer i Karlskoga

Uppdaterad
Publicerad

Bråten och Stolpetorp i Karlskoga har identifierats som platser där alldeles för få personer cyklar. Nu inleder Region Örebro län en offensiv för att få fler familjer att trampa istället för att gasa. Bland annat kommer en familj få testa på ett bilfritt liv under flera veckor.

I flera storstäder i Europa har lådcykeln fått stort genomslag. Även i vår region har vi tidigare berättat om familjer som har ersatt bilen med en lastcykel.

I Karlskoga visar dock en resvaneundersökning att endast fem procent av de boende är cyklister i Bråten och Stolpetorp. Det här är dessutom ett område där kommunen nyligen byggt en ny cykelväg.

Genom flera satsningar vill Region Örebron nu får fler att börja cykla.

En av satsningarna sticker ut.

– Vi kommer att låna ut en lådcykel med eldrift till en familj som vill ta chansen att testa ett bilfritt liv under en period, säger Mirja Mattsson, projektledare för Hållbart resande i Örebroregionen.

Hälsoundersöks före och efter

Flera boende i området kommer även få utmana varandra till ett hälsosammare liv.

– Fem personer får chansen att testa lite mer ingående hur mycket det kan påverka kroppen att cykla regelbundet under fyra månader. Vi kommer även göra en hälsoundersökning före och innan projektet för att se hur livsförändringen upplevts, säger Mirja Mattsson.

Hoppas på fler cykelvägar

Satsningen inleds i maj och innefattas även av en trampkamp där boende i Bråten och Stolpetorp indelats i lag där de kommer at tävlar mot varandra genom en app som registrerar cykelresor.

Från Region Örebro län hoppas man att satsningen i Karskoga ska leda till fler investeringar på infrastrukturen.

– Att bygga cykelvägar är dyrt och om man ser effekter kan det inspirera till fler satsningar. Det är vår förhoppning, säger Mirja Matsson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.