Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

En effektiviseringsplan har klubbats för att jaga kostnader inom kollektivtrafiken i Örebro län. Foto: Johannes Weckström /SVT

Landsbygdsbor ska erbjudas närtrafik

I höst ska konceptet närtrafik prövas i länet. Syftet är att alla länsbor ska kunna ta sig till olika former av samhällsservice – även landsbygdsbor som har långt till närmaste busshållplats.

Den politiska majoriteten i Region Örebro län satsar en miljon på närtrafiken i sin budget för nästa år, för att utveckla servicen på landsbygden. Närtrafiken ska samordnas med övriga serviceresor, som färdtjänst och sjukresor.

Kan bokas dagar och kvällar

– De som bor långt ifrån det ordinarie bussnätet ska kunna boka en liten buss eller taxi under tider på dygnet när det inte är högtrafik för övriga serviceresor, säger Mats Gunnarsson (MP), ordförande i samhällsbyggnadsnämnden.

Närtrafiken är alltså inget för pendlare?

– Nej. Men alla i vårt län ska kunna ta sig till samhällsservice som matbutik och vårdcentral på något sätt, och vi kan inte erbjuda buss till alla. Och om det ändå snurrar runt bilar i länet som vi kan utnyttja när de står stilla så borde det inte bli tokdyrt.

Biljett via mobilapp

Närtrafik ska startas i en eller två pilotkommuner, och därefter byggas ut. En biljett ska inte vara mycket dyrare än vanlig kollektivtrafik, och kunna köpas via länstrafikens mobilapp. Målgruppen är exempelvis gymnasieungdomar och äldre som inte har tillgång till bil eller rätt till färdtjänst. De ska kunna förboka sin resa till en särskild närtrafikhållplats, ett par timmar i förväg.

– 90 procent av länsborna har en busshållplats inom 1,5 kilometer där det går fem turer eller mer per vardag. Samtidigt har 30 000 länsbor längre än så till närmaste busshållplats. De kan ha nytta av det här.

Kan närtrafiken komma att ersätta ordinarie busslinjer som drivs idag, som har så få resenärer att de är olönsamma?

– Ja, men vi har ännu inte sagt var det i så fall skulle bli.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer