En effektiviseringsplan har klubbats för att jaga kostnader inom kollektivtrafiken i Örebro län. Foto: Johannes Weckström /SVT

Sparkrav drabbar kollektivtrafiken

Uppdaterad
Publicerad

Kollektivtrafiken i Örebro län behöver spara pengar. Stora satsningar på stads-, och länstrafik har gjort att kostnaderna skenar.

På onsdagen fattade nämnden för samhällsbyggnad i Region Örebro län ett beslut om att minska kostnaderna under 2018 med 14,9 miljoner kronor och med 24,7 miljoner 2019.

Orsaken är att satsningar, framförallt i de södra och västra länsdelarna och i stadstrafiken, kostat mer än beräknat. Busstrafikens kostnader har ökat med trettio procent de senaste sex åren.

– Vi ser ju att vi har haft positiva effekter både i södra och västra Närke att resandet har ökat. Det har det gjort även i år. Vi har en sexprocentig ökning på länsbussarna hittills från januari till nu. Men vi har linjer som inte alls ökar och går väldigt, väldigt tomma. I längden blir det där svårt att försvara för medborgarna, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd och ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.

Gnissel i samarbetet

Dessutom har samarbetet med kommunerna gnisslat när det gäller att få skolelever till och från skolan. Otydliga avtal har medfört utrymme för tolkningar som medfört utebliven kompensation.

– Kommunerna har inte varit så pigga på att medfinansiera den delen där vi ersatt gammal skoltrafik med nya linjer. Hela det upplägget i södra och västra Närke bygger ju på att vi skulle få lite draghjälp av kommunerna i början när vi införde det här, säger Gunnarsson.

Effektiviseringar

Därför har nu en effektiviseringsplan sjösatts, som förutom kostnadsbesparingar, innebär översyn av turtätheter och indragningar av vissa linjer.

Man kommer också att  genomföra försök med så kallad närtrafik på landsbygden med början nästa år. Rent praktiskt handlar det om att resenärer beställer turer och att överkapacitet i fordonsflottan vissa tider nyttjas för den trafiken.

– Vi kommer att göra detta i några kommuner först för att kunna bygga upp ett system. Det är inte säkert att vi kommer att kunna sammanföra de här förändringarna exakt i geografi och tid. Men avsikten är att införa ett sådant system i hela länet, säger Gunnarsson.

Samordning

Avsikten är att kunna samordna detta med färdtjänst och sjukresor som ändå genomförs på landsbygden, enligt nämnden.

– Förvaltningen har ju också lagt en skiss för hur vi skall kunna att förstärka marknadsföring och försäljning. Det är något vi har begärt. De har gjort en ordentlig marknadsplan och tittat på vilka kampanjer som skulle kunna öka resandet. Där tror ju vi att vi kommer att spara pengar om vi får fler resenärer. Det finns en potential på flera linjer att få fler resande, säger Mats Gunnarsson.

Indragna tågavgångar

I effektiviseringsplanen ingår även att se över tågförbindelser. Här finns det möjligheter att spara, menar Mats, eftersom flera tågbolag trafikerar vissa sträckor.

– Det finns ju väldigt mycket dubbelkörning på sträckan Örebro – Hallsberg. Vi har ju fyra tågsystem som kör ihop. Det innebär att de kommer väldigt tätt ibland. Där ser vi på möjligheten att spara in, att kanske hitta något tåg som kan vända i Hallsberg som idag går till Laxå och något tåg kan vända i Örebro som inte avgår ner till Hallsberg. Mellan Kumla och Örebro har vi ju extremt bra trafik och även mellan Hallsberg och Örebro, säger Mats Gunnarsson.

– Det handlar om att gasa och bromsa samtidigt, men vi tror att det går, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd.

Kollektivtrafiken i Örebro län

Busstrafiken kostar Region Örebro län 490 miljoner kronor och tågtrafiken 91 miljoner kronor.

Antal resor med kollektivtrafiken, bussar och tåg: 12 459 481 (2016)

Länstrafiken har under de senaste åren genomfört flera satsningar för att göra det kollektiva resandet mer attraktivt. Några exempel:

  • sänkt pris på länskortet
  • införande av ett pristak för de som har längsta pendlingsavstånden
  • införande av en ”försäkring” för resenärer med resekort
  • införande av familjebiljetter på busstrafiken i hela regionen
  • satsning på en sommarbiljett 2017
  • utökning av regionbusstrafiken med helt nya busslinjer mellan Nora-Karlskoga samt mellan Degerfors-Karlskoga
  • förstärkt expressbusstrafiken mellan Karlskoga-Örebro och mellan Askersund och Örebro
  • utökad stadsbusstrafik i Örebro kommun
  • utökad tågtrafik Örebro-Laxå
  • utökad tågtrafik inom länet på sträckningen Lindesberg-Frövi-Örebro
  • utökad tågtrafik mellan Hallsberg och Stockholm.

Källa: Region Örebro län

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.