På onsdagen fattade nämnden för samhällsbyggnad i Region Örebro län ett beslut om att minska kostnaderna under 2018 med 14,9 miljoner kronor och med 24,7 miljoner 2019.
Orsaken är att satsningar, framförallt i de södra och västra länsdelarna och i stadstrafiken, kostat mer än beräknat. Busstrafikens kostnader har ökat med trettio procent de senaste sex åren.
– Vi ser ju att vi har haft positiva effekter både i södra och västra Närke att resandet har ökat. Det har det gjort även i år. Vi har en sexprocentig ökning på länsbussarna hittills från januari till nu. Men vi har linjer som inte alls ökar och går väldigt, väldigt tomma. I längden blir det där svårt att försvara för medborgarna, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd och ordförande i nämnden för samhällsbyggnad.
Gnissel i samarbetet
Dessutom har samarbetet med kommunerna gnisslat när det gäller att få skolelever till och från skolan. Otydliga avtal har medfört utrymme för tolkningar som medfört utebliven kompensation.
– Kommunerna har inte varit så pigga på att medfinansiera den delen där vi ersatt gammal skoltrafik med nya linjer. Hela det upplägget i södra och västra Närke bygger ju på att vi skulle få lite draghjälp av kommunerna i början när vi införde det här, säger Gunnarsson.
Effektiviseringar
Därför har nu en effektiviseringsplan sjösatts, som förutom kostnadsbesparingar, innebär översyn av turtätheter och indragningar av vissa linjer.
Man kommer också att genomföra försök med så kallad närtrafik på landsbygden med början nästa år. Rent praktiskt handlar det om att resenärer beställer turer och att överkapacitet i fordonsflottan vissa tider nyttjas för den trafiken.
– Vi kommer att göra detta i några kommuner först för att kunna bygga upp ett system. Det är inte säkert att vi kommer att kunna sammanföra de här förändringarna exakt i geografi och tid. Men avsikten är att införa ett sådant system i hela länet, säger Gunnarsson.
Samordning
Avsikten är att kunna samordna detta med färdtjänst och sjukresor som ändå genomförs på landsbygden, enligt nämnden.
– Förvaltningen har ju också lagt en skiss för hur vi skall kunna att förstärka marknadsföring och försäljning. Det är något vi har begärt. De har gjort en ordentlig marknadsplan och tittat på vilka kampanjer som skulle kunna öka resandet. Där tror ju vi att vi kommer att spara pengar om vi får fler resenärer. Det finns en potential på flera linjer att få fler resande, säger Mats Gunnarsson.
Indragna tågavgångar
I effektiviseringsplanen ingår även att se över tågförbindelser. Här finns det möjligheter att spara, menar Mats, eftersom flera tågbolag trafikerar vissa sträckor.
– Det finns ju väldigt mycket dubbelkörning på sträckan Örebro – Hallsberg. Vi har ju fyra tågsystem som kör ihop. Det innebär att de kommer väldigt tätt ibland. Där ser vi på möjligheten att spara in, att kanske hitta något tåg som kan vända i Hallsberg som idag går till Laxå och något tåg kan vända i Örebro som inte avgår ner till Hallsberg. Mellan Kumla och Örebro har vi ju extremt bra trafik och även mellan Hallsberg och Örebro, säger Mats Gunnarsson.
– Det handlar om att gasa och bromsa samtidigt, men vi tror att det går, säger Mats Gunnarsson (MP), regionråd.