Foto: SVT

Socialkontor glömde mejlen under ett helt år

Publicerad

Under ett helt år kollade Socialkontor barn- och ungdom i Västerås inte av sin e-post. När misstaget uppdagades fanns ett hundratal olästa mail i inkorgen, varav vissa var anmälningar om missförhållanden för barn.

Under ett helt år kollade Socialkontor barn- och ungdom inte av sin e-post.

– Det var en myndighetsbrevlåda som de inte hade inlogg till, säger kommunalrådet Staffan Jansson (S).

– Det är allvarligt att de inte har bevakat sin brevlåda, det var cheferna som fick informationen, men de har slutat, säger Eva Sahlén, direktör för Sociala nämndernas stab i Västerås.

Vidtog åtgärder direkt

Enligt en av de nuvarande enhetscheferna på barn- och ungdomskontoret finns det säkert flera förklaringar, men hon hänvisar till informationsöverföringsmissar under de chefsbyten som varit.

– Jag själv var inte här då, vi hade en konsultchef inne och jag fick inte informationen när jag började, säger Jenny Storm, chef på enheten för samhällsvård på Barn- och Ungdom.

– Det var först när mina assistenter påtalade saken som jag fick reda på att brevlådan fanns och då vidtog vi åtgärder direkt.

I e-postlådan fanns ett hundratal mail.

– Det var anmälningar, ansökningar, information och en del reklam och kontoren har gått igenom allt, säger Eva Sahlén.

Ärendet har anmälts

Efter kontrollen visade det sig att det fanns ärenden som inte var hanterade.

– Vi har stämt av alla ärenden och varit i kontakt med dem och på min avdelning var de redan kända så ingen individ kom i kläm, men jag kan inte uttala mig exakt om detaljerna för den andra enheten, säger Jenny Storm.

– Jag har inga uppgifter om att de har hänt något allvarligt för någon enskild individ, säger Eva Sahlén.

 Ärendet har anmälts som en Lex Sarah till IVO. Adressen till e-posten har hela tiden funnits på kommunens hemsida.

– Ja, går man in och söker på socialkontor så hittar man e-postadressen, som båda enheterna på Barn- och Ungdom delar, säger Eva Sahlén, direktör på Sociala nämndernas förvaltning.

Men om en myndighet har en e-post, hur kan ingen i personalen efterfråga den på ett helt år?

– Ja, det är ju något som inte har fungerat alltså och det är bara att beklaga, men nu är det åtgärdat och vi har rutiner som gör att det inte kommer att hända igen, säger Eva Sahlén.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer