Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Foto: Jesper Mattsson/SVT

Stor oro hos tågföretagen när tvång på bromsbyte hotar

Nya tystare bromsblock kan sänka bullret från godstrafiken rejält.
Men ett byte kostar hundratals miljoner.
– Det kommer slå mot en bransch som redan är pressad ekonomiskt, säger Gustaf Engstrand, branschföreningen Tågoperatörerna.

Just nu utreder EU frågan om tågföretagen ska tvingas byta ut sina bromsblock.

På plussidan finns ett minskat buller från godstågen, på minussidan stora kostnader för byte och underhåll.

– Det är en jättestor fråga. Det leder till ökade kostnader för utförandet av transporterna. Det slår naturligtvis inte bara mot tågföretagen utan i förlängningen också mot svensk industri, säger Gustaf Engstrand, som arbetar med EU- och policyfrågor i branschföreningen Tågoperatörerna.

Sliter mer på hjulen

Att byta bromsblock på alla landets 11 000 godsvagnar skulle kosta upp emot 250 miljoner enligt tågföretagen.

Men de nya tysta blocken sliter betydligt mer på hjulen än de gamla av gjutjärn och det betyder ytterligare minst hundra miljoner i extra kostnad för underhåll varje år.

Så här ser ett bromsblock av komposit ut. Det sliter ner tåghjulet runt fyra gånger snabbare än den äldre modellen av gjutjärn.

De tre stora branschorganisationerna Swedtrain, Svenska privatvagnföreningen och Tågoperatörerna menar alla att tågföretagen kommer att få mycket svårt att klara den prislappen utan att få stödpengar från staten eller EU.

– Det kommer slå mot en bransch som redan är pressad ekonomiskt,  säger Gustaf Engstrand.

Risken: att lastbilarna tar över

Redan idag har godstågen tuff konkurrens från lastbilarna.

Om tågföretagen tvingas höja priserna, fruktar man att fler kunder börjar leta efter andra sätt att transportera sina varor.

– I slutänden riskerar det att transportarbetet av tungt gods flyttas från järnväg till vägen. Det vill säga inte i den riktning som eftersträvas i de klimatmål som är uppsatta, säger Gustaf Engstrand, Tågoperatörerna.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Tågbuller

Mer i ämnet