Bland annat berättade hyresgäster för SVT Nyheter Örebro att det tidvis bara fanns en fungerande tvättmaskin på 90 hushåll. Han poängterar att företaget har lyssnat på de boende och tagit krafttag för att hyresgästerna ska bli nöjda.
– Jag tycker väl det var lite väl hårdvinklat att det bara fanns en fungerande tvättmaskin när det fanns två. Sedan har jag nu beställt fyra nya, fina, härliga tvättmaskiner som kommer att finnas på plats på måndag, säger Hans Stridh, förvaltningschef på Västerstaden.
900 felanmälningar
Han har själv varit på plats för att bilda sig en egen uppfattning om vad som behöver göras och menar att de 900 felanmälningar som är gjorda är ett bevis för att hyresgästerna visst vågar felanmäla, trots att det motsatta påståtts.
– Utifrån den diskussionen som har varit så har jag bestämt att de som har värmebekymmer ska redan idag ha fått samtal för att boka upp ett besök så att vi kan åtgärda detta. Vi har varit i kontakt med hyresgästföreningen och har fått en återkoppling att man är nöjd med mitt sätt att hantera frågan. Och där skall man då göra en besiktning i november där man skall kolla att jag har levt upp till det jag har lovat, säger Hans Stridh.
Ska åtgärdas
– Sen finns det säkert saker i det här som man kunde gjort mycket bättre från vår sida, givetvis, men jag har bara jobbat i fyra veckor så jag kan inte jobba snabbare än vad jag har gjort just nu, men jag känner att inom två veckor har vi åtgärdat det mesta av de här grejorna.
Företaget kommer nu också se över formerna för felanmälan och hur de skall bli bättre på att kommunicera med sina hyresgäster.
– Jag har precis suttit i en och en halv timme och diskuterat hur vi kan bli bättre. Nu är ju det viktigaste för alla och framförallt det viktigaste för mig, att ingen skall gå därute och känna att de inte vågar felanmäla. Det kommer jag att uppmana i ett brev att de som fortfarande känner att de inte vågar gör det. Det finns inga repressalier som har drabbat eller kommer att drabba hyresgäster, säger förvaltningschefen Hans Stridh.