• Viktigt meddelande:

    Kraftig rökutveckling från brand i Kivik. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus Läs mer

Foto: Weine Ahlstrand/Region Örebro län

Här finns frågorna och svaren om svårigheter att nå vårdcentralerna

Publicerad

Flera vårdcentraler i länet bryter mot vårdgarantin. Den säger att den som ringer en vårdcentral ska få kontakt med vården samma dag, men så ligger det alltså inte till. Hur är din upplevelse av kontakten med vården i länet? I dag kan du dessutom ställa frågor till regionen om tillgängligheten inom primärvården.

SVT rapporterade · Svårt att nå vårdcentraler via telefon

Stort tack för alla frågor som kommit in under dagen. Vi avslutar nu chatten och kommer under eftermiddagen publicera en artikel om hur områdeschef Ewa-Lena Sjöberg tänker kring de frågor och funderingar som kommit in. Det har varit ett stort intresse och vi beklagar att alla frågor inte hunnit besvaras. Vänligen, SVT Nyheter Örebro
06.56
Mellan klockan 09 och 13 idag kommer Region Örebro län att svara på frågor om primärvårdens tillgänglighet. Redan nu kan du skriva till oss om dina erfarenheter eller om du har frågor.
09.01
Upplever en ovillja samt hopplöshet vid kontaktförsök med vårdcentralAldrig blivit bemött med sådan nonchalans från en annat serviceyrkeDet måste till mer och bättre fördelade resurser snarast.
Regionen svarar: Hej! Vi beklagar din upplevelse av kontakten med vårdcentralen, så ska det förstås inte vara. Om du har klagomål eller synpunkter kan du kontakta verksamhetschefen på din vårdcentral eller så kan du använda klagomålsfunktionen som finns på https://www.regionorebrolan.se/sv/Halsa-och-vard/Synpunkter-pa-varden/.
09.18
Hej!
Jag har otroligt bra kontakt med vårdcentralen. både genom att jag ringer en även via 1177.se då de kontaktar mig direkt samma dag. Jag har till och med fått tid samma dag hos både läkare och kurator. så jag är supernöjd! fortsätt göra bra jobb Karla Vårdcentral! /Emil
09.27
Hej, jag har ringt till Lillåns VC varje morgon denna vecka och fått svar att det inte finns några lediga telefontider. Hur kan det inte finnas någon ledig tid klockan 07:05 under en hel vecka?
Regionen svarar: Hej! Tack för din fråga. Antal telefontider påverkas av bemanningen för dagen. Prova gärna att ringa lite senare, då det kan tillkomma tider när vårdcentralen vet om det kommer att vara full bemanning eller om det uppstått sjukfrånvaro, vård av barn mm. När det gäller just Lillåns vårdcentral har de under en tid haft vakanser och vi arbetar för att anställa ny personal. Prova gärna att besöka deras drop in mottagning eller att ta kontakt via e-tjänsterna på 1177.se.
09.30
Vissa vårdcentraler klarar ju detta galant. Utnyttjar ni deras erfarenheter i hur de har löst frågan eller får alla uppfinna hjulet själva?
Regionen svarar: Ja, vi delar med oss av erfarenheter och lär oss av varandra om exempelvis schemaläggning och hur vi kombinerar telefontillgänglighet med drop in-mottagning och övrig verksamhet.
09.33
Jag har erfarenhet av Karla sjukgymnastik där jag fick en tid samma dag som jag blev uppringd. Överallt är trycket hårt, men jag tror att bemanningen måste öka för att klara vårdgarantin.
09.39
Man vet inte längre vem Vården är till för! Ringer man Vårdcentralen är alla telefontider slut och det kan man förstå ibland men det här upprepar sig dag efter dag. Går man ner till Vårdcentralen för att få en tid eller framföra sitt ärende möts man bara av personal som säger att man ska ringa och beställa tid. Sedan om man är akut sjuk orkar man inte sitta på en stol på akuten i 10 - 12 timmar. Ingen verkar bry sig om något längre!
Regionen svarar: Jag beklagar att du upplever det så. Alla vårdcentraler erbjuder drop in-mottagning för nytillkomna akuta besvär. Efter kl. 17.00 vardagar samt på helgen finns jourvårdcentralen öppen. Tyvärr räcker inte alltid resurserna till och då prioriteras de mest sjuka.
09.45
Hej! jag är så nöjd med Karla sjukgymnastik. Jag har artros i båda knän och fått träffa karlas sjukgymnaster flera gånger. Jag har fått telefontid och fått tid samma dag.
09.47
Varför stängs inte telefonbandet av att det ej finns några lediga tider efter att VC stängt? Kan t.e.x låta så här istället: VC stänger kl ??? Återkom i morgon kl ??? Så kanske turen tillfaller dig. Gäller iallafall OP VC. Ingen ordning alls.
Regionen svarar: Nya telefontider kan tillkomma hela dagen och därför är telefonen öppen fram till kl. 17.00. Just på OP vårdcentral har vi haft vakanser där vi nu nyanställt flera sjuksköterskor som är under introduktion.
09.54
För mig har det fungerat väldigt bra. Jag har kommit fram på telefonen till OP Vårdcentral varje gång. Någon gång har jag fått svaret att alla tider är upptagna. Men då har jag provat igen efter några timmar och kommit fram. Fått bra bemötande. Fått råd av sköterska eller tid hos läkare. De har okså sett till att jag kommit till specialist den gång jag behövde det. Jag kan inte vara ensam om den upplevelsen !?
09.59
Om man, mot all förmodan, fått en telefontid och sedan lyckas med att inte hinna svara, vad föreslår ni att man gör då? Det hände min 90åriga pappa som inte är så fingerfärdig med mobiltelefonen. När han ringde på nytt fanns inga telefontider kvar.
Regionen svarar: Om man inte hinner svara så provar vi att ringa upp 4 gånger, med lite tid mellan försöken. Om så inte har skett i det här fallet, önskar vi att du eller din pappa kontaktar verksamhetschefen på den aktuella vårdcentralen så att de kan följa upp vad som hänt och vid behov se över sina rutiner.
10.04
Har aldrig upplevt att man inte kommer fram så den biten är jag inte missnöjd med, däremot undrar jag hur många läkare kan sin sak? Att gissa fram diagnoser, det är inte ok som läkare att sitta och säga Jag tror du har... Det är för mig ingen riktig läkare, finns mycket brister i vården men att man gissar och tror kan vara farligt. Tack för mig!
Regionen svarar: Inom primärvården finns duktiga och kompetenta specialistläkare i allmänmedicin. Primärvården är första kontakten med vården, och om symtomen kan orsakas av olika sjukdomstillstånd så kan flera besök, vidare utredning och konsultation/remiss till andra specialister inom vården vara nödvändigt. Självklart är det viktigt hur man formulerar sig i patientmötet – vi tar med oss dina synpunkter!
10.07
Vårdgaranti med kontakt samma dag... Den har inte infriats under många år. Ofta måste man ringa i 3-4 dgr innan man får en telefontid. Rekordet är när min man försökte få en telefontid i två veckor. När han till sist lyckades hänvisades han till drop in. Han gick dit och fick en utskällning av läkaren för att han inte tillhörde den kategori patienter som ska komma på drop in. Tydligen skulle man boka ordinarie läkartid för, men sådana tider fanns inte. Min man gav upp, har fortfarande stora problem med axeln. Vem orkar.
Regionen svarar: Vi beklagar att din man har haft svårt att få kontakt med vårdcentralen och att han har blivit dåligt bemött. Om ni inte redan har gjort det rekommenderar vi att ni tar direktkontakt med sjukgymnast på vårdcentralen. Där kan du få hjälp om du har besvär med smärta, stelhet eller andra problem från muskler, leder och nerver. Du kan söka direkt hos sjukgymnasten, utan remiss från läkare. Vissa vårdcentraler erbjuder möjlighet att boka tid till sjukgymnast via e-tjänsterna på 1177.se
10.14
Tas Region Örebro läns dåliga ekonomi upp som en anledning? Har ni ens råd att bedriva den vård som krävs av vårdgarantin? När personalkostnader ses som negativt i en vårdcentralsbudget är det svårt att uppfylla den tillgänglighet som krävs.
Regionen svarar: Personalen är vår viktigaste tillgång. Ett problem är dock att det är brist på många yrkeskategorier som finns på en vårdcentral.  Därför behöver vi vara extra noggranna med att använda vår personal på bästa sätt.  

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer