Enligt den nationella vårdgarantin ska alla som ringer vårdcentralen få kontakt samma dag, men hur vårdcentralerna i Örebro län klarar av målet ser olika ut.
Medan vissa besvarar nästan alla samtal så finns det flera vårdcentraler, framför allt i centrala Örebro, som bara svarar på drygt hälften av samtalen samma dag. Under sommaren har det ibland varit ännu sämre. Exempelvis svarade Karla vårdcentral på 55 procent av samtalen samma dag under våren 2019. I juli hade siffran sjunkit till 32 procent.
– Vi vill ju leva upp till vårdgarantin. Vi vet att det är bättre för alla, både patienterna, arbetsmiljön och personalen, om vi kan erbjuda kontakt samma dag, säger Ewa-Lena Sjöberg.
Det finns flera förklaringar varför telefontillgängligheten brister. Enligt Ewa-Lena Sjöberg spelar exempelvis söktrycket på den aktuella vårdcentralen roll, men även arbetssättet och bemanningen.
– I de här fallen har man dåligt med bemanning. Det finns vakanser, personal är sjukfrånvarande eller föräldraledig, säger hon.
Nästan alla SVT Nyheter Örebro pratar med har egna erfarenheter av att inte komma fram till vårdcentralen när de ringt.
– Det är omöjligt. Det tog tre dagar att komma fram, säger My Törnqvist.
Vad tänker du om det?
– Det är sjukt och ska inte behöva vara så, säger hon.
Helén Berglind har andra erfarenheter.
– Ibland har jag blivit bortkopplad. Man får ringa igen och jag har blivit bortkopplad åter igen, säger hon.
Ewa-Lena Sjöberg menar att patienter som inte kommer fram till sin vårdcentral via telefon istället ska besöka vårdcentralens drop-in-mottagning eller ringa 1177.
Enligt henne arbetar Region Örebro län med att lösa personalbristen.
– Nu är det flera rekryterade som ska skolas in och det kommer tillbaka några från föräldraledighet. Den andra delen är arbetssätt. Vi ska titta på hur vi förlägger telefontiderna så vi täcker upp när behovet finns, säger Ewa-Lena Sjöberg.