Laxå kommun bytte för ungefär ett år sedan bank till Swedbank, med löftet om att kontoret i kommunen skulle finnas kvar. Nu stänger kontoret trots det ner och på Swedbank menar man att en sådan överenskommelse aldrig funnits.
– Det är naturligtvis så att det är många parametrar som spelar in när kommunen förhandlar. När de gjorde sin upphandling 2016 hade vi inga indikationer på att kontoret inte skulle finnas kvar. Men det har gått fort och vi lämnade inga löften om att vi skulle finnas kvar i framtiden, säger Peter Sundkvist, kontorschef på Swedbank i Laxå och Kumla.
Flera faktorer bakom beslutet
Det är Swedbanks regionledning som fattat det formella beslutet att stänga ner kontoret och enligt Peter Sundkvist är det i huvudsak tre faktorer som ligger bakom.
– Främst är det det förändrade kundbeteendet. Kunderna använder andra tjänster, bara fem procent kommer till det fysiska kontoret. Sen är det sårbarheten på mindre enheter och att vi vill samla kompetensen på en och samma enhet som är lite större och kan hantera kundernas alla frågor.
Stark kritik
Kritiken kommer inte bara från kommunen, utan även boende i Laxå. Bland annat är folk besvikna över att servicen på orten försvinner.
– Det är aldrig positivt att stänga ner en verksamhet, det blir ju en servicefunktion som försvinner. Så vi har full förståelse för folks reaktioner.
Fram till dess att kontoret stänger den 27 april kommer de ha extra öppettider och extra personal på plats för att hjälpa kunderna hantera sina ärenden på andra sätt.
– Vi kommer hjälpa alla kunder individ för individ, så vi gör vad vi kan under den här perioden. Men visst är folk besvikna och frustrerade, och det har vi full förståelse för, säger Peter Sundkvist.